Förutom det ekonomiska, en besparing på åtta miljoner, finns flera saker som gör att utredningen förordar en nedläggning av kommunens fyra minsta F-6-skolor: Ringeltaubska skolan, Loftahammars skola, Blackstads skola samt Himalajaskolan.
- Det är tufft för en liten skola att leva upp till statens allt högre krav på timplan och kvalité.
- Små skolor tvingas till återkommande omorganiseringar som skapar oro.
- De fasta kostnaderna för de små enheterna belastar även de större enheterna.
- Det är tufft att hitta behörig personal till alla 17 ämnen i mellanstadiet.
I förslaget tänker man sig att Loftahammars elever istället går på Åbyängskolan i Gamleby.
Ringeltaubskas elever flyttas till Överumsskolan.
Eleverna i Blackstad och Hjorted skulle istället få gå i Ankarsrum.
Elevantalet bedöms öka eller ligga på nuvarande nivå till 2027, för att därefter successivt sjunka fram till 2032. Då bedömer man att det finns cirka 300 färre 6-15-åringar än idag.
Prognos över elevantalet 2032:
Blackstad: 60
Himalajaskolan: 50
Ringeltaubska: 45
Loftahammar: 25
”Även om det finns en möjlighet att slå ihop två små skolor som ligger på rimligt avstånd till varandra, exempelvis Ringeltaubska skolan och Loftahammars skola, skulle den skolan på sikt bli en liten skola som med stor sannolikhet skulle ha de utmaningar som beskrivs i utredningen”, skriver Ewa Myhrén tillsammans med utredare Lisa Lidström.
I utredningen refererar de till slutsatser som gjordes 2013 efter att Totebo, Blankaholm och Hjorted slogs samman, och efter att skolorna i Odensvi, Lofta, Ukna och Almvik stängts ner.
De refererar också en rapport som Göteborgs stad gjort kring skolstorlekar. De landar på markant högre storlekar än Västerviks, men utifrån den, och med hänsyn till de långa restiderna inom Västerviks kommun, landar Myhrén/Lidström i två rekommenderade skolstorlekar:
120 i F-6-skolor, respektive 150 på högstadiet.
”Ett lägsta elevantal sammantaget på skolan bör inte understiga omkring 120 elever på en F-6-skola respektive 150 elever på en 7-9-skola om förvaltningen och rektorer ska kunna bedriva skolor utifrån nuvarande styrdokument och ekonomiska förutsättningar”, skriver de.
Finns då några fördelar med små skolor?
Ja de noteras också, särskilt för de mindre barnen och gällande barn från socioekonomiskt svaga områden. Men kontentan är att större skolor ger bättre undervisning.
”För elevernas del handlar det framför allt om fler lärare för undervisning och stödinsatser. Det innebär också fler jämnåriga kamrater. För lärarnas del handlar det om fler kollegor, en ökad möjlighet att undervisa i åldershomogena klasser i ämnen man är utbildad för”, skriver de.
Ewa Myhrén fick uppdraget av barn- och utbildningsnämnden att ta fram rapporten som beslutsunderlag. Nu blir det dock inte så, eftersom politikerna redan i oktober lovade att behålla de fyra skolorna. Enligt henne hade politikerna inte tagit del av deras slutsatser i utredningen under arbetets gång.
– Handlingen blev färdig först idag (tisdag). Uppdraget var pågående när jag fick beskedet om att de inte avsåg att lägga ner skolor, säger hon.
Vad tänker du om det?
– Det är den demokratiska ordning vi lever i, det har jag inget att säga om. Men jag kommer att föredra utredningen och sedan är det upp till nämnden att fatta beslut om hur man vill utnyttja det vi kommit fram till.