Guld- stjärnor i massor

Elever från årskurs fem i Västerviks kommun presterar bättre än någonsin i både svenska och matematik. På Skogshagaskolan har en negativ prestationskurva vänts med hjälp av nygamla grepp.

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-12-15 00:00
- Vi har varit bekymrade för resultaten på Skogshagaskolan tidigare, men nu har vi jobbat för att hitta andra metoder att undervisa i klasserna och hittat en organisation som ska kunna ge eleverna hjälp när de behöver det, säger Annica Ewerlöf, rektor på skolan.Det har givit resultat. Tidigare har elever på Skogshagaskolan halkat efter i svenska och matematik. Efter att skolan sökt pengar från Skolverket och förändrat undervisningen har resultaten blivit bättre.Rätt stöd vid rätt tillfälle är mottot. Och halvklasser är formen.- Det är som natt och dag, menar läraren Malin Lindkvist.Eleverna håller med.- Nu får vi mer hjälp och det är tystare i klassen också, säger Moa Malmberg.- Förut var det stökigt och när man räckte upp handen så såg inte läraren det, tillägger Roula Tarabeih.Med en extra lärarresurs och fler gemensamma genomgångar har både lärare och elever fått mer tid för att lösa problem.Och det är framförallt matematiken som blivit bättre.- Det är bra med matematik. Det är ju viktigt i alla yrken, säger Enis Skeja.- Och nu vill vi bli jättebra också, tillägger Tarabeih.Med all rätt.Eleverna på Skogshagaskolan har förbättrat sitt resultat på nationella proven.Nationella proven visar också att elever i årskurs fem i Västerviks kommun har förbättrat sig kraftigt i svenska och matematik. Inte sedan mätningarna började 2001 har resultaten varit så bra. Även eleverna i årskurs tre i Västerviks kommun visar på bra resultat. 2009 presterade eleverna klart bättre än riket i både svenska och matematik.- Det här visar att utvecklingsarbetet givit resultat det är jätteroligt, menar Esbjörn Grandalen, utredare på barn- och utbildningsförvaltningen.Men problemet med att äldre elever i Västerviks kommun har svårt att uppnå målen kvarstår.- När de här eleverna blir äldre blir det förhoppningsvis bättre även om det kan bli bättre resultat även innan det. De resultaten beror även på att pojkarnas låga måluppfyllelse på högstadiet drar ner vår måluppfyllelse, men det är det viktigaste utvecklingsområdet för oss, menar Grandalen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om