Gymnasiechefen: Mer fjÀrrundervisning Àr nödvÀndigt

Nu utökar VÀsterviks gymnasium fjÀrrundervisningen, för att förhindra smitta efter lovet.

FjÀrrundervisning Àr inte optimalt, men just nu Àr det nödvÀndigt, menar Jörgen Jonsson, gymnasie- och vuxenutbildningschef.

FjÀrrundervisning Àr inte optimalt, men just nu Àr det nödvÀndigt, menar Jörgen Jonsson, gymnasie- och vuxenutbildningschef.

Foto: Ulrik Alvarsson

VĂ€stervik2021-02-25 12:50

Redan tidigare har man haft delvis fjÀrrundervisning pÄ skolan. Det genom att man glesat ut eleverna i ett system dÀr man haft olika Ärskurser pÄ plats, pÄ olika dagar i veckan. FÀrre elever i skolan samtidigt, helt enkelt.

Nu kommer ett tillÀgg, som innebÀr Ànnu fÀrre elever i skolan under veckan efter sportlovet. Bland annat ska Ärskurs tvÄ pÄ ekonomi, samhÀllskunskap och natur börja plugga hemifrÄn, trots att det nu var deras tur att vara i skolans lokaler.

– De som kommer vara pĂ„ plats under veckan Ă€r Ă„rskurs 3 pĂ„ de högskoleförberedande programmen, och Ă„rskurs 3 pĂ„ yrkesprogrammen, sĂ€ger Jörgen Jonsson, gymnasiechef. 

Kanske kommer ocksĂ„ nĂ„gra elever frĂ„n Ă„rskurs 2 pĂ„ yrkesprogrammen vara pĂ„ plats. 

– Men de börjar sin APL (Arbetsplatsförlagt lĂ€rande) i perioder nu, sĂ„ de kommer vara ute med varierande omfattning, sĂ€ger Jonsson.

Kurserna inom individuellt val kommer ocksÄ att ske som fjÀrrundervisning, det gÀller de kurser som ligger mÄndag- och fredagsmorgonen, för att ytterligare minska antalet elever pÄ plats i skolan.

Beslutet gĂ€ller enbart veckan efter sportlovet, och ska ses som ett tillĂ€gg till det beslut som redan finns för gymnasieskolan och som gĂ€ller fram till pĂ„sklovet. 

– Sedan fĂ„r vi följa hur det blir, vi har levt med beredskap att snabbt behöva stĂ€lla om sedan i mars förra Ă„ret.

Gymnasiet har stĂ€mt av lösningen med lĂ€nets smittskyddsorganisation som gett beslutet godkĂ€nt. 

NĂ€r kan man vĂ€nta sig ett besked om det hĂ€r tillĂ€gget förlĂ€ngs? 

– Det kan komma vilken dag som helst, men innan slutet pĂ„ nĂ€sta vecka mĂ„ste vi ju tala om ifall det blir fortsĂ€ttning eller inte, sĂ€ger Jonsson. 

Jörgen Jonsson sĂ€ger att beslutet Ă€r nödvĂ€ndigt, men inte optimalt. 

– Vi kunde konstatera redan i vĂ„ras att matematik, laborativa moment och yrkesĂ€mnen Ă€r vĂ€ldigt svĂ„ra att ha via fjĂ€rrundervisning, Ă€ven om lĂ€rarna gör ett fantastiskt jobb och Ă€r kreativa och hittar pĂ„ lösningar. Vi vill ju att undervisningen ska vara pĂ„ plats, men mĂ„ste göra vad vi kan för att bidra till minskad smittspridning. 

Vad kan en lĂ€ngre period med fjĂ€rrundervisning ge för konsekvenser? 

– Det vi riskerar Ă€r ju att eleverna inte kommer att klara kurserna, och i slutĂ€ndan inte kommer fĂ„ examen. 

Jonsson berĂ€ttar att skolan jobbar hĂ„rt för att minska sĂ„dana risker för eleverna, bland annat genom extra stödundervisning i matte för elever som har behov av det. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!