Redan tidigare har man haft delvis fjÀrrundervisning pÄ skolan. Det genom att man glesat ut eleverna i ett system dÀr man haft olika Ärskurser pÄ plats, pÄ olika dagar i veckan. FÀrre elever i skolan samtidigt, helt enkelt.
Nu kommer ett tillÀgg, som innebÀr Ànnu fÀrre elever i skolan under veckan efter sportlovet. Bland annat ska Ärskurs tvÄ pÄ ekonomi, samhÀllskunskap och natur börja plugga hemifrÄn, trots att det nu var deras tur att vara i skolans lokaler.
â De som kommer vara pĂ„ plats under veckan Ă€r Ă„rskurs 3 pĂ„ de högskoleförberedande programmen, och Ă„rskurs 3 pĂ„ yrkesprogrammen, sĂ€ger Jörgen Jonsson, gymnasiechef.
Kanske kommer ocksÄ nÄgra elever frÄn Ärskurs 2 pÄ yrkesprogrammen vara pÄ plats.
â Men de börjar sin APL (Arbetsplatsförlagt lĂ€rande) i perioder nu, sĂ„ de kommer vara ute med varierande omfattning, sĂ€ger Jonsson.
Kurserna inom individuellt val kommer ocksÄ att ske som fjÀrrundervisning, det gÀller de kurser som ligger mÄndag- och fredagsmorgonen, för att ytterligare minska antalet elever pÄ plats i skolan.
Beslutet gÀller enbart veckan efter sportlovet, och ska ses som ett tillÀgg till det beslut som redan finns för gymnasieskolan och som gÀller fram till pÄsklovet.
â Sedan fĂ„r vi följa hur det blir, vi har levt med beredskap att snabbt behöva stĂ€lla om sedan i mars förra Ă„ret.
Gymnasiet har stÀmt av lösningen med lÀnets smittskyddsorganisation som gett beslutet godkÀnt.
NÀr kan man vÀnta sig ett besked om det hÀr tillÀgget förlÀngs?
â Det kan komma vilken dag som helst, men innan slutet pĂ„ nĂ€sta vecka mĂ„ste vi ju tala om ifall det blir fortsĂ€ttning eller inte, sĂ€ger Jonsson.
Jörgen Jonsson sÀger att beslutet Àr nödvÀndigt, men inte optimalt.
â Vi kunde konstatera redan i vĂ„ras att matematik, laborativa moment och yrkesĂ€mnen Ă€r vĂ€ldigt svĂ„ra att ha via fjĂ€rrundervisning, Ă€ven om lĂ€rarna gör ett fantastiskt jobb och Ă€r kreativa och hittar pĂ„ lösningar. Vi vill ju att undervisningen ska vara pĂ„ plats, men mĂ„ste göra vad vi kan för att bidra till minskad smittspridning.
Vad kan en lÀngre period med fjÀrrundervisning ge för konsekvenser?
â Det vi riskerar Ă€r ju att eleverna inte kommer att klara kurserna, och i slutĂ€ndan inte kommer fĂ„ examen.
Jonsson berÀttar att skolan jobbar hÄrt för att minska sÄdana risker för eleverna, bland annat genom extra stödundervisning i matte för elever som har behov av det.