Gymnasiet försvarar tv-reklam
TV-reklamen för Västerviks gymnasium kostade 43 000 kronor. Totalt avsätts 200 000 kronor om året till markandsföring av gymnasiet.
Reklamtiden som Västerviks gymnasium köpt av TV4 kostar 43 000 kronor. Totalt lade skolan 175 000 kronor på marknadsföring förra året.
Gymnasiechefen Staffan Erlandsson säger att tv-reklamen är ekonomiskt försvarbar.
- Lyckas vi bara locka en enda ytterligare elev från Hultsfred eller Vimmerby så har vi tjänat in kostnaden för reklamen.
Vinsten ligger i ersättningar från elevens hemkommun.
Utöver reklamen i TV4 har Västerviks gymnasium annonserat i kommersiell radio och hos företaget Videoidé som visar reklamfilmer i kassaköerna i några butiker i Västervik. Det var Videoidé som producerade reklamfilmerna som visats på stormarknader och i TV4. Företaget fick sammanlagt 30 000 kronor.
I marknadsföringen ingår också att Västerviks gymnasium gör en egen katalog, till en kostnad av 50 000 kronor. Där har man pressat produktionskostnaderna det senaste året genom att katalogen görs på skolan.
30 000 kronor går till att producera en almanacka med praktisk information, bland annat om provdagar, som delas ut till eleverna på gymnasiet.
En av rektorerna, Christer Lundh, har fått i uppdrag att ansvara för skolans marknadsföring. När han berättar om arbetet, vill han bland annat inte avslöja hur skolan ska jobba framöver - av konkurrensskäl.
VT: Har gymnasiet blivit mer som ett företag?
- Nej, vi är inte som ett företag, men vi är konkurrensutsatta i dag på ett annat sätt än förr.
VT: Beror det på Östra Akademien?
- Nej, vi utsätts för konkurrens från hela landet, svarar Christer Lundh.
Nystartade Östra Akademien har också använt sig av radioreklam och videoreklam i livsmedelbutiker. Till det kommer att man köpt annonsplats i en nationell gymnasiekatalog. Marknadsföringsbudgeten är dock inte lika stor som gymnasiets. I höstas, inför årets antagning räknar rektorn Svante Peterson att man lade 50 000 kronor på reklam.
- Jag tror att det är bra att utbildningen syns.
Kommer du att öka det beloppet till kommande år?
- Jag tror att vi kommer att jobba på ungefär samma sätt även till nästa läsår. Det får inte gå till överdrift.
Det allra effektivaste sättet att dra elever tror han är genom att möta dem. Han berättar att han och elever från Östra Akademien gästat Oskarshamn för att berätta om skolans verksamhet.
Även Västerviks gymnasium räknar in möten med elever och skolbesök som en viktig del i den tuffa kampen om eleverna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!