"Håller med om att det känns fel"

- Jag kan hålla med om att detta känns fel. Men så här är faktiskt våra bestämmelser. Vi håller dock på att se över hela betalsystemet för färdtjänsten. Det måste moderniseras.

Västervik2011-09-10 00:00

Det säger Conny Karlsson, produktchef på Kalmar Läns Trafik AB som förmedlar resorna för färdtjänsten.

- Visst låter det fel när du berättar det så här, men alla som köper årskortet informeras faktiskt om de bestämmelser som gäller.

Skriftligen?
- Nej, endast muntligen när de ringer och muntligen beställer det årskort som berättigar till den dagliga färdtjänsten.

Conny Karlsson berättar att KLT genomför en översyn av hela betalsystemet för färdtjänsten. Färdtjänstresenärerna ska framöver erbjudas samma produkter, biljettyper, som i linjetrafikens system.

- När man i dag beställer sitt årskort, det är en prenumeration på tolv månader, så får man samtidigt en information som säger att om man vill göra ett uppehåll i resandet så måste man alltid meddela detta särskilt.

- Det räcker alltså inte med att avbeställa taxin. Man måste också anmäla separat att man tänker göra ett uppehåll i resandet. I och med det nya systemet kommer dock sådana här problem att försvinna helt.

Får Kerstin Ahlzén tillbaka några pengar?
- Vi har aldrig återbetalt några pengar. Vi har samtidigt alltid vara noga med att informera om att man själv i god tid måste anmäla uppehåll i resandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om