Hälsocentral skrotar kritiserat bokningssystem

Patienterna gjorde tummen ner och även för personalen innebar bokningssystemet Bra mottagning mer krångel. Därför går nu Stora Trädgårdsgatans hälsocentral tillbaka till tidigare rutiner.

Västervik2009-04-28 17:08
- En del patienter har klagat och det kan jag förstå när man vill planera sin tid. Det gäller även om man som anhörig vill följa med till läkaren, säger Örjan Johansson som är basenhetschef vid hälsocentralen.Bokningssystemet Bra mottagning infördes i oktober förra året med syfte att öka tillgängligheten. Tanken var att den som var akut sjuk skulle kunna ringa och få en tid redan samma dag. Men systemet möttes av kritik från en del patienter, som saknade möjligheten att boka en läkartid med några dagars framförhållning. Även för personalen ställde det till en del besvär då man fick ringa fler samtal.- Systemet hade fungerat bra på vissa andra ställen så vi tyckte ändå att det kunde vara värt att testa. Men jag tycker ändå att vi har tagit till oss kritiken genom att luckra upp systemet lite och försökt ge patienter som önskat det en tid i förväg, säger Örjan Johansson.Från och med på måndag går man alltså delvis tillbaka till det gamla systemet, där det medicinska behovet avgör när man kan få komma till en läkare.- Vår utvärdering har visat att de flesta som ringer inte har ett medicinskt behov av att komma samma dag, så de flesta kommer att få en tid senare. Men vi kommer även att spärra vissa akuttider som inte går att boka förrän samma dag, säger Örjan Johansson.Han tror att fler patienter kommer att bli nöjda med det nya systemet.- De behöver inte känna sig så låsta till en viss dag och det viktigaste för oss är ändå att anpassa verksamheten efter patienternas behov.Effekten kan dock bli att man får vänta på att få en läkartid, om läkaren eller sköterskan som tar samtalet inte bedömer behovet som akut. Vårdgarantin stadgar att man i Kalmar län ska få komma till ett första besök hos en läkare inom fem dagar, men enligt Örjan Johansson har hälsocentralen fyra veckor att spela på när det medicinska behovet inte är akut.Han uppmanar patienter att i möjligaste mån ringa på morgnarna när de vill boka en tid.- Vi har ökat vår sköterskebemanning på morgnarna så för oss är det en fördel om så många som möjligt ringer då. Dels blir uppringningstiderna kortare, dels blir det bättre struktur på den övriga verksamheten under dagen och fler sköterskor kan ha mottagningstider, säger han.
Faksimil från VT den 17 oktober 2008
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om