Hamnstrategi rann ut i sanden

Hösten 2014 beslutade kommunstyrelsen att ta fram en hamnstrategi. Någon strategi har inte tagits fram. Det är moderaten Harald Hjalmarsson kritisk till.

Framtidsutsikter. Åt vilket håll ska hamnen i Västervik utvecklas? Det är en fråga som en hamnstrategi skulle kunna besvara.

Framtidsutsikter. Åt vilket håll ska hamnen i Västervik utvecklas? Det är en fråga som en hamnstrategi skulle kunna besvara.

Foto: Karin Hertz

Västervik2016-02-04 05:30

– Det råder konkurrens som vi måste förhålla oss till, och kommunens tillgångar är inte obegränsade. Vi måste vara noga med hur satsningar görs för att få största möjliga utfall. Därför behövs en strategi som beskriver framtida utveckling samt vilka investeringar som krävs för att uppnå önskade resultat, så skrev Krister Örnfjäder (S) i en motion i april 2012.

Det tog två år innan motionen kom upp för besvarande i kommunstyrelsen. Där tyckte man inte bara att det var en god idé. Det sattes upp en tidpunkt då planen skulle vara klar: den 30 juni 2015.

Den som lade förslaget om tidsgräns var dåvarande ordföranden Harald Hjalmarsson (M):

– Jag satte tidpunkten efter att ha pratat med tjänstemännen om vad som var rimligt. Som jag minns det så fanns det idéer om vem som skulle utföra arbetet.

Strategin togs aldrig fram. I dag tyckte Hjalmarsson att det hade varit bra om den funnits på bordet, när Västerviks kommun för diskussioner om att Oskarshamns Hamn AB ska ta över driften av hamnen.

– I en strategi hade man gjort en omvärldsbevakning, där man tittat på vilka möjligheter som finns på marknaden. Då hade det varit lättare att söka sig till en entreprenör som har samma intressen som vi.

Det är känt att Hjalmarsson är skeptisk till att Oskarshamn tar över verksamheten i Västervik  – att han befarar att det är två verksamheter som i alltför stor utsträckning slåss om samma kunder.

Hjalmarsson går så långt så han säger att ett resultat av en strategi skulle kunna bli att Västerviks kommun valde att köra i egen regi under begränsad tid – i väntan på rätt samarbetspartner.

– Kalmar har varit framgångsrikt de senaste åren – utan några samarbeten. Bolaget är helägt av kommunen.

Han säger också att det inte är självklart att en samarbetspartner måste finnas i regionen. Det kan finnas samarbetsmöjligheter med en aktör på västkusten.

Krister Örnfjäder som skrev motionen tycker fortfarande att en strategi är angelägen.

– Det behövs en hamnstrategi, inte bara för kommunen, utan en kommunikationsstrategi för hela länet.

Han nämner hur hamnar runt om i Sverige sluter sig samman i samarbeten.

– Vi har 52 handelshamnar i Sverige. En del talar om att de måste bli färre, och att vi kanske bara ska ha ett tiotal hamnar. Jag är inte så säker på att det är bra.

Han befarar att om några få hamnar pekas ut så kommer infrastruktursatsningar att riktas dit.

– Det kommer att drabba på näringslivet på andra orter.

Varför togs inte strategin fram?

– Uppdraget att ta fram strategin finns kvar, det är bara det att arbetet försenades, säger dåvarande kommundirektören Carl-Magnus Mårheden. Han bedömer att det har handlat om resursbrist.

Kommunstyrelsens nuvarande ordförande Tomas Kronståhl tar inte lika allvarligt på att strategin inte blivit klar i tid:

– I praktiken har det funnits en strategi. I flera år har vi arbetat målmedvetet för att få till stånd persontrafik från Västervik. Där är vi nu.

Han tycker tvärtemot Hjalmarsson att det kan vara bra vänta in att det finns en ny operatör på plats – och att man tillsammans med denne arbetar fram en strategi för hamnen.

– Får vi dessutom en södra infart på plats så kommer det att bli högaktuellt att ta fram en hamnstrategi, säger Kronståhl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om