Han ska marknadsföra Västervik

Vad tänker du på när du hör ordet Västervik? Det är en fråga som Niklas Lind, ny på posten som marknadsansvarig på Västervik Framåt har anledning att fundera på.

- När vi talar om Västervik talar vi om hela kommunen, säger Niklas Lind.

- När vi talar om Västervik talar vi om hela kommunen, säger Niklas Lind.

Foto: Anders Steiner

Västervik2014-01-31 15:00

Vi träffar Niklas Lind i hans tjänsterum på andra våningen i Rådhuset. Huset är ingen ny arbetsplats för honom. Här har han jobbat på turistbyrån som kommunikatör i två år. Sedan årsskiftet är turistbyrån en del av Västervik Framåt, och Niklas Linds arbetsuppgifter har blivit bredare. När turistbyråverksamheten lades ut på entreprenad, ingick även ett bredare marknadsföringsuppdrag av Västerviks kommun.

Om det tidigare handlade om att sälja in Västervik till turister, så är det nya uppdraget bredare. Hur marknadsför man Västerviksregionen mot företag och möjliga inflyttare? Ett startskott blir ett idéseminarium där ett 50-tal personer bjudits in.

– Det är personer från olika branscher och olika åldrar, både från privat och offentlig sektor, berättar Niklas.

Frågor som ska besvaras är vad Västervik är, och vad som är attraktivt med Västervik.

– Jag tror att det ligger ett stort värde i att vi kommer fram till något som många kan känna igen sig i. Kan kommunens medborgare och företag identifiera sig med varumärket så finns det en jättestor kraft i det.

Vad tror du skillnaden kommer att vara när det gäller att marknadsföra Västervik mot företag och inflyttare jämfört med turister?

– Det kommer att handla om ett långsiktigt arbete.

I turistbranschen går trenden mot att människor planerar sina semestrar allt senare. Då kan marknadsföring i maj och juni ge resultat i turistströmmarna i juli. I det nya uppdraget blir tidshorisonterna betydligt längre.

I LÖRDAGSTIDNINGEN: Vad förknippar Niklas Lind Västervik med?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om