Det är Västervik Framåt som har anlitat konsulten. Uppdraget är en del av arbetet med att utveckla Västervik som handelsplats, ett arbete som stöds av Västerviks Handel, kommunen och Föreningen Fastighetsägare i Västerviks stad.
Ove Krafft har jobbat som konsult åt svenska kommuner under flera decennier. Han arbetar också på Handelshögskolan i Göteborg, där han sysslar med forskning och utveckling inom området handel och logistik.
I framtiden tror han att centrumhandeln blir vinnaren, och att ytterområdenas stora köpcentrum tappar kunder.
När tid blir en större bristvara än pengar, kommer vi att sköta mer av de "tråkiga" inköpen - till exempel toapapper och blöjor - på nätet.
- Näthandeln ökar med tio procent om året i Sverige, påpekar Ove Krafft.
Han tror att framtidens butiker blir mindre och mer får karaktären av visningsrum, där vi kan titta närmare på varan, innan vi beställer den.
Vissa rutininköp kanske man vill prenumerera på.
Däremot tror han fortfarande att det kommer att finnas behov av "riktiga" butiker att gå in i när det gäller delikatesser och saluhallssortiment: frukt och grönt samt kött och fisk.
Han tror att framtidens människor fortfarande vill kunna köpa nybakat bröd, kakor och tårtor av lokala bagare och konditorer.
Det här kommer att gynna centrumhandeln, som också har fördelen att ha en miljö och en historia som lockar.
- Stormarknadernas tid är förbi. Långsiktigt är det enda vettiga att satsa på stadskärnan, säger Ove Krafft.
För Västerviks del vill han i första hand lyfta fram de två tunga handelsstråken i centrum: Storgatan och Bredgatan. Han menar att Storgatans problem i dag är att den tar slut alldeles för tidigt.
Det blir tydligt när han ställer sig i korsningen Storgatan-Brunnsgatan. Innan man kommer fram till Brunnsgatan finns det gott om utsmyckning och annat som visar att det är en omhuldad del av centrum: flaggor och planterade träd.
Sedan är det stopp. Skylten med de överkorsade fotgängarna ger en tydlig signal till betraktaren att man nu lämnar de centrala delarna av staden.