Handeln i Västervik ökar

Västervik börjar allt mer likna en hygglig handelsstad. Sällanvaruhandeln har ökat rejält. Den totala omsättningen för handeln förra året ligger på närmare två miljarder.  - Det är positivt även för den mindre handlaren, de stora etableringarna lockar hit fler folk, säger Göran Löwefors på Joeng.

Göran Löwefors på Joeng ser positivt på nyetableringarna. - Det förstärker Västervik som handelsstad, säger han. Foto: Anders Steiner

Göran Löwefors på Joeng ser positivt på nyetableringarna. - Det förstärker Västervik som handelsstad, säger han. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-09-18 14:49
Den totala handeln i Västervik ökar. De visar de senaste siffrorna över försäljningsindex i Kalmar län. Siffrorna avslöjar också ett trendbrott för Västerviks del. Den så kallade sällanvaruhandeln ökar, alltså varor som exempelvis rör möbler, kläder och elektronik. Indexet över sällanvaruhandeln ökade förra året till 79 enheter, från 2007 års 74 enheter. Dagvaruhandeln minskade en aning men har totalt sett ökat på en tioårsperiod. På Västervik Framåt AB ser man positivt på ökningen. Den visar att Västervik allt mer blir ett handelscentrum med större handelskedjor, mitt emellan det de större städerna rumt omkring kan erbjuda. Ikea finns ju inte än, men de stora elektronikkedjorna finns här och andra stora kedjor är på väg till det nya handelscentrat som planeras vid infarten. - Det är en positiv utveckling och vi ser fram emot att följa utvecklingen. Att handelsindexet ökar i Västervik är ett bra försäljningsargument för att locka fler starka varumärken till Västervik, säger Annika Boman på Västervik Framåt. Västervik står för den näst bästa ökningen i Kalmar län. På första plats ligger Kalmar. Många kommuner går back, som Oskarshamn och Nybro. Varför Västervik har ökat finns säkert flera olika förklaringar till, tror Annika Boman. - Jag tror det beror på en kombination av att västervikaren handlar mer och att fler utifrån åker till Västervik för att handla. Etableringen av de stora kedjorna står ju för ökningen av sällanvaruhandeln. Den ökade handeln har inte helt förvånade även ökat den totala omsättningen. 2008 låg den totala omsättningen över handeln i kommunen på närmare två miljarder, en ökning från året innan då det låg på runt 1,7 miljarder. VT har ringt runt till några lokala handlare i staden och alla ser positivt på att Västervik får en allt mer tydligare roll som handelsstad. Större kedjor, annonser, raketkampanjer och erbjudanden gynnar även mindre, mer lokalt etablerade företagare. Joeng/Euronics, är ett exempel. Ägaren, Göran Löwefors, säger att en ökad etablering är positivt för affärerna, så länge det inte blir en överetablering, men det är ingen risk i dagsläget, tror han. - Att Västervik blir attraktiv som handelsstad är överlag positivt. Vi gynnas av varandra och hjälps åt för att locka kunder till staden. Sedan etableringarna av de nya storkedjorna har jag fått en större andel kunder utifrån som hittat till min butik, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om