Det plingade till i mejlboxen hos Hanna Nelson, elev på Västerviks gymnasium. Mejlet kom från Handelshögskolan i Stockholm och berättade att Hanna var en av 15 finalister i tävlingen årets affärskreatör. Segraren vinner en utbildningsplats vid Handelshögskolans kandidatprogram.
- Handels har varit ett mål för mig under studietiden, säger Hanna Nelson.
Än är inte segern bärgad. Den närmaste veckan blir viktig. Med start fredag eftermiddag startar en öppen omröstning på hemsidan utmaning.hhs.se. De tio kandidater som får flest röster får resa till Stockholm och presentera sig inför en jury - bestående av bland andra Aktiespararnas vd Günther Mårder, Bukowskis vd Michael Storåkers och Karin Pilsäter, omvärldsanalytiker på TCO och tidigare folkpartiets ekonomiska talesman.
Under veckan som kommer gäller det alltså att värva så många röster som möjligt. Tidigare år finns exempel på deltagare som lagt upp kampanjer med logotyper som för tankarna till amerikanska presidentvalet.
Hur ska du göra för att locka röster?
- Utnyttja sociala medier. När vi jobbat med vårt UF-företag har vi sett att det har gett resultat. Jag har fått mejladresser till personer med nätverk som jag inte har. Till exempel så ska jag kontakta Västervik Framåt och se om de kan föra vidare mitt budskap.
Handelshögskolan själv beskriver tävlingen som ett sätt att locka ungdomar med entreprenörstalanger till skolan. Hannas entreprenörsådra vakande till liv på allvar under förra året. Då hon inigck hon i den grupp som skulle arrangera skolbalen.
- Då fick vi lära oss att våga ta kontakt med folk, organisera, presentera våra idéer inför en hel aula.
I år har hon arbetat med UF-företaget Motion Marketing.
- Det har varit det största jag gjort hittills. Jag har mina kompisar i UF-företaget att tacka för jättemycket.
Till sist: Varför ska VT:s läsare rösta på dig?
- För att jag är en small-town-girl. Man måste inte komma från Stockholm eller Göteborg, ha ett namn och ett stort nätverk för att kunna var med och konkurrera.