I den nationella patientenkäten för 2016 har tio landsting undersökt hur patienter upplever sina besök i primärvården. I Kalmar län ligger den privata vårdcentralen Riddarhusläkarna i Västervik i topp.
– Vi är stolta och tycker det är jätteroligt. Det är en bekräftelse på att det vi gör är bra, säger Carina Andersson, läkare och delägare i Riddarhusläkarna.
I personalgruppen är det 13 personer varav tre av läkarna är delägare. Kontinuitet är en av viktiga framgångsfaktorer.
– Vi har starkt patientfokus. När man väljer oss blir man listad på en läkare. Det är bra både för patienterna och för oss. Det blir tydligt vem det är man träffar, säger läkare och delägare Johan Stark.
Tillgänglighet är en annan viktig del och Riddarhusläkarna har öppen mottagning under en timme varje morgon. Patienterna behöver alltså inte ringa och boka tid. Alla i personalen jobbar med de patienter som kommer under morgonpasset.
– Det här gör att det går snabbt att få hjälp. Det gäller inte årskontroller och andra planerade besök, säger Johan Stark.
Ansvarstagandet är stort och fokus ligger på patienterna.
– Vi skickar sällan patienter vidare utan löser det mesta här. Det uppskattas av patienterna, säger Kristoffer Olsson, som gör sin specialisttjänstgöring på Riddarhusläkarna.
Läkarna menar att resultatet från undersökningen är en stor drivkraft att fortsätta utveckla verksamheten.
Tillströmningen av patienter har ökat och Riddarhusläkarna börjar bli trångbodda.
– Vi kommer behöva göra en lokalförändring. Men i dagsläget är det oklart på vilket sätt, säger Johan Stark.