Här borrar de fram en ny vattenledning – under E22

Den som åkt förbi Mommehål de senaste månaderna har kanske sett de stora maskinerna eller de långa blåa rören. Här dras framtidens vattenledning. Vi fick hänga med till byggarbetsplatsen.

Kanske har du sett avspärrningarna, maskinerna, eller de stora blåa rören längs E22:an? Vi följde med till arbetsplatsen där Västerviks framtida vattenförsörjning säkras. Alla inblandade instämmer i att det känns lite speciellt att utföra ett så samhällsviktigt jobb.

Kanske har du sett avspärrningarna, maskinerna, eller de stora blåa rören längs E22:an? Vi följde med till arbetsplatsen där Västerviks framtida vattenförsörjning säkras. Alla inblandade instämmer i att det känns lite speciellt att utföra ett så samhällsviktigt jobb.

Foto: Martina Gradian

Västervik2023-09-29 17:00

Varselväst på. Hjälm fastknäppt. 

Annars får man inte gå innanför avspärrningarna på vardera sida om E22. 

Här är många svar till de sedvanliga journalistiska frågorna "var och hur?" säkerhetsklassade. Det är trots allt mycket viktigt att information om Västerviks vattenförsörjning inte hamnar i fel händer. 

Men Viking Petersson, verksamhetschef för Vatten Distribution på VME, gör sitt bästa för att förklara: 

– Den nya ledningen är en del av vår förnyelseplanering. Det är för att vi ska kunna leverera vatten i framtiden, säger han. 

undefined
Viking Petersson är verksamhetschef för Vatten Distribution på Västervik Miljö och Energi AB. Han berättar att det finns ett stort behov av underhåll av ledningsnätet i hela Sverige. "Det är kul att vi kan göra den här satsningen inför framtiden", säger han om det pågående arbetet.

Den första sträckan mellan Hjorten och Målserum kostar mellan 30 och 35 miljoner.

– Planeringen av arbetet påbörjades för tre-fyra år sedan, berättar Petersson. 

Våren 2023 drog arbetet igång, och den första etappen beräknas vara klar våren 2024. Sedan kommer ledningen dras vidare till vattentornet.

PEAB:s arbetsledare Madeleine Nilsson och platschef Anders Davidsson berättar att det första halvåret har flutit på utan problem. 

– Man kan nog säga att vi har den lätta biten bakom oss – framöver ska vi både spränga i berg och borra under järnvägen, säger Nilsson.

undefined
Madeleine Nilsson och Anders Davidsson på PEAB beskriver att arbetet hittills har gått problemfritt. "Som entreprenör har det varit tacksamt att vi kunnat lägga mycket tid på att planera innan vi dragit igång. Vi har inte behövt stressa", berättar Anders Davidsson.

När vi besöker arbetsplatsen jobbar tryckaren Tommy Bjurenheim kring E22:an. 

Eller, snarare rakt under E22:an. 

En kompressor stor som ett lastbilsflak förser en hammarborr med kraft. Den sex meter långa borren jobbar sig genom marken under vägen. När borren gått in en bit kopplas nästa sexmetersborr på. Och så fortsätter det. Sedan träs ett skyddsrör i järn genom hålet. 

undefined
Tommy Bjurenhem är den som sköter den stora borren. Bakom honom syns den stora kompressor som förser hammarborren med kraft.

Undertecknad tycker att det är svårt att få en vanlig borrmaskin att gå in rakt i gipsväggen hemma. Här kan man se 66 meter rakt genom E22:an.

undefined
Undertecknad tycker att det är svårt att få en vanlig borrmaskin att gå in rakt i gipsväggen hemma. Här kan man se 66 meter rakt genom E22:an. Till vänster syns hammarborren som används. Till höger syns ett av de färdiga hålen.
undefined
I borrhålen läggs först ett skyddsrör, som omsluter vattenrören. Det minimerar borrningens påverkan på vägen. "Blir det en läcka under vägen så rinner vattnet ut på sidorna, så vägen är skyddad", förklarar byggledare Christer Westberg.
undefined
Anders Davidsson visar var vattenrören kommer upp.

Några meter ovanför flyter biltrafiken på som vanligt.

I en container har en tillfällig svets byggts upp. Här svetsas de 20 meter långa plaströren ihop. Hittills har det blivit sex kilometer rör. 

En bit bort står en annan stor maskin och silar schaktmassor. Stora stenar rensas bort. Det finare gruset och jorden återanvänds. 

– Den vill man ha närmast rören, så att inga stenar riskerar att förstöra rören, förklarar byggledare Christer Westberg. 

undefined
För att foga samman de 20 meter långa rören till ett enda stort rör används en svets. Plaströren läggs sedan på plats med hjälp av maskiner.
undefined
Här silas schaktmassor. Stora stenar rensas bort. Det finare gruset och jorden återanvänds. Det gör man inte alltid - men här har man gott om plats för material och maskiner.

Vad är viktigast i ett så stort projekt? 

– Att jobba med bra lokala entreprenörer, säger Anders Davidsson. 

– Att vi gör det tillsammans. För framtiden, säger Viking Petersson. 

undefined
En kompressor stor som ett lastbilsflak förser en hammarborr med kraft. Den sex meter långa borren jobbar sig genom marken under vägen. När borren inte syns längre kopplas nästa sexmetersborr på. Och så fortsätter det. Några meter ovanför flyter biltrafiken på som vanligt.
undefined
Kanske har du sett avspärrningarna, maskinerna, eller de stora blåa rören längs E22:an? Vi följde med till arbetsplatsen där Västerviks framtida vattenförsörjning säkras. Alla inblandade instämmer i att det känns lite speciellt att utföra ett så samhällsviktigt jobb.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!