HĂ€r bröt 11 förare mot lagen – pĂ„ en timme: "SkĂ€ms"

Vid rondellen vid Ljunghedens handelsomrÄde kunde vi under sammanlagt en timme se elva förare som bröt mot lagen.

Även i stadsmiljö Ă€r det flera som hanterar sin mobil under körning, vilket den högra bilden visar. Ingen av förarna i fordonen i den vĂ€nstra bilden av bilden gjorde det.

Även i stadsmiljö Ă€r det flera som hanterar sin mobil under körning, vilket den högra bilden visar. Ingen av förarna i fordonen i den vĂ€nstra bilden av bilden gjorde det.

Foto: Andreas Johansson

VĂ€stervik2020-11-30 06:00

Vi stod pÄ plats vid tvÄ tillfÀllen, en halvtimme vardera, vid rusningstid efter arbetsdagens slut. Uppskattningsvis passerade strax över 400 fordon pÄ den korta tiden, vi kunde tydligt se elva personer som höll och hanterade sin mobiltelefon under körning.

En av de som ringde var en man i 60-ÄrsÄldern. Vi hann ifatt honom pÄ parkeringen vid Biltema. NÄgon lÀngre intervju stÀllde han inte upp pÄ.

Varför pratade du i telefon?

– Jag skulle kolla med min fru vilka batterier som sitter i vĂ„ra brandvarnare. Jag tĂ€nkte att jag inte skulle glömma, och ringde direkt. Det var kanske onödigt.

Vet du att det Àr olagligt?

– Men det Ă€r mycket som Ă€r ... Nu skĂ€ms jag ju lite, men inte sĂ„ vĂ€rst mycket, konstaterar han med ett leende.

Och sÄ avslutades intervjun, pÄ ett vÀnligt sÀtt ska tillÀggas.

Är det sĂ„ att fler verkligen pratar i telefon i Ă„r Ă€n förra Ă„ret? Eller beror ökningen pĂ„ nĂ„got annat? 

Det finns flera förklaringar till ökningen, menar Martin Petersson. Han Àr polis och gruppchef pÄ trafikenheten i Kalmar lÀn.

– NĂ€r den hĂ€r lagen infördes var uppmĂ€rksamheten kring det stor, man var medveten om att lagĂ€ndringen kom och vad den innebar. Polisen hade egna informationskampanjer, bland annat, media skrev mycket om det.

– Nu nĂ€r det gĂ„tt en tid sĂ„ har nog medvetenheten minskat, och man Ă€r inne i "samma lunk" igen, man tĂ€nker inte pĂ„ det pĂ„ samma sĂ€tt.

Men polisen har Àven Àndrat sitt arbetssÀtt, bland annat i och med coronakrisen, sÀger Petersson. Det bidrar till ökningen.

– Vi gör inte traditionella blĂ„skontroller pĂ„ samma sĂ€tt, utan inriktar oss pĂ„ hastighetsövertrĂ€delser och Ă€ven det hĂ€r brottet. De gör ocksĂ„ att fler upptĂ€cks. Ju mer vi jobbar mot vissa brott, desto fler upptĂ€cker vi, sĂ„ Ă€r det i allt polisarbete.

Han sÀger att det ofta handlar om slarv.

– "Jag skulle bara" Ă€r en vanlig förklaring vi fĂ„r höra.

Förseelsen resulterar oftast i ett förelÀggande pÄ plats, alltsÄ böter nÀr man stoppas. Men nekar man till brott kan det gÄ sÄ lÄngt som till domstol.

Det Àr bÄde pÄ större vÀgar och i tÀtort som man ser rattsurfare i trafiken, vilket vÄr undersökning ocksÄ visar.

– Och kanske att det vĂ€ger över i tĂ€tbebyggt omrĂ„de, men det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Man ringer för att berĂ€tta att man Ă€r pĂ„ vĂ€g hem eller frĂ„ga vad som ska handlas. Det Ă€r ofta onödiga samtal, egentligen.

Karta: Rondellen vid Ljungheden
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!