"Har de inga krav alls på ersättningsbussar?"

Flera bussbolag i Västervikstrakten kritiserar Kalmar Länstrafik AB (KLT) för att man hyrt in ersättningsbussar för trafiken mellan Västervik och Linköping, vilka långt ifrån uppfyller alla de hårda krav på miljö och säkerhet KLT tidigare ställt på bussar i länstrafiken.

- Har inte KLT samma miljökrav på de bussar som kör i stället för tågen till Linköping, som för de bussar som går i linjetrafik. Det undrar flera arga, lokala bussföretagare i Västervik som inte får köra ersättninsgtrafik med sina bussar.
Foto: Ellen Kindstrand

- Har inte KLT samma miljökrav på de bussar som kör i stället för tågen till Linköping, som för de bussar som går i linjetrafik. Det undrar flera arga, lokala bussföretagare i Västervik som inte får köra ersättninsgtrafik med sina bussar. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2010-01-15 15:24
- Inför den senaste upphandlingen till länstrafiken och skolskjutstrafiken ställde KLT jättehårda krav på att bussarna måste uppfylla alla de senaste miljökraven, de skulle ha trepunktsbälten och de skulle även vara handikappanpassade, säger en irriterad bussbolagsägare.- Vi har investerat en hel del pengar i våra fordon för att de ska uppfylla alla dessa krav, men när KLT sedan snabbt behöver bussar som ersätter tågen mellan Västervik och Linköping så väljer de helt andra, billigare bussbolag vars gamla bussar inte alls uppfyller kraven.- Hur kan de bara välja lägsta pris och strunta i de krav de tidigare själva ställt på bussar?Veolia kör ersättningsbussar åt er, men borde inte ni ha synpunkter på vilka bussar de hyr in, Karl-Johan Bodell, vd på KLT?- Veolia har främst kört med egna bussar, men har ibland också hyrt in fordon från andra bolag. Visst kan en och annan buss ha varit av lite lägre standard, eftersom de då går efter "Bussakutens" avtal. Det är dock väsentlig skillnad på tillfälliga, akuta lösningar som tillfälligt ersätter tåg och en upphandling av länstrafiken, säger Bodell.- Den länstrafik vi upphandlat ska gå i sex år, plus option på ytterligare tre år. De bussar vi har upphandlat är till linjetrafik och ska användas där i första hand.Karl-Johan Bodell tror inte på att att bussbolag gjort några stora investeringar enbart för att få köra den tillfälliga ersättningstrafiken på sträckan Västervik-Linköping.- I så fall är det en stor chansning man gjort och då får man stå sitt eget kast. Ingen kan väl ha bussar av högsta kvalitet stående enbart för att de ska sättas in någon gång i veckan i ersättningstrafik.Från och med måndag morgon nästa vecka sätter Veolia in tre permanenta bussar på linjen Västervik-Linköping. De ska trafikera alla turer fram till dess de nya tågen levererats. De tre bussarna är moderna turistbussar med högre standard än tidigare, med bland annat fällbara säten, toaletter och säkerhetsbälten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om