Syftet med utskicket är att informera om vad räddningstjänsten gör och hur viktigt det är att brandsäkra sitt hus.
– En procent av vårt arbete är utryckningar, men många tror att det är allt vi gör, säger Erik Flink, brandman.
Det nya informationsbladet är inte det enda räddningstjänsten gör för att nå ut till invånarna. De utbildar och informerar, besöker skolor och olika mässor i kommunen. I mars ska räddningstjänsten besöka och bjuda in invånare med utländsk bakgrund. I april ger de sig även ut och knackar dörr för att erbjuda sig att se över brandsäkerheten i bostäder. På deras Facebooksida följer mellan 2 000 till 4 000 människor räddningstjänstens vardag.
– Vår utmaning är att nå ut till alla, säger Jacob Dahlquist, brandingenjör.
Bränder är som sagt inte det enda som räddningstjänsten hanterar. De tar även hand om bland annat trafikolyckor, drunkningstillbud och sjukvårdsinsatser. Räddningstjänsten är rädda att de ses som en sluten grupp.
– Vi är en öppen organisation och vi tar gärna emot förslag på förbättringar, säger Erik Flink.
Räddningstjänstens motto är att den bästa olyckan är den som inte händer. Nu hoppas de att invånarna tar sig tid att brandsäkra sina hem.
– En brandsläckare kostar inte mycket men den räddar många liv, säger Jacob Dahlquist.