Här grillas UF-företagen

Håller affärsidén och vad kan man förbättra? Det var ett par av de återkommande frågorna när UF-företag från länet grillades i Idénästet på Västerviks gymnasium.

Jury. Stina Qubti och Jonas Jonsson är vana jurymedlemmar. De är vana vid läget och kommer med mycket feedback.

Jury. Stina Qubti och Jonas Jonsson är vana jurymedlemmar. De är vana vid läget och kommer med mycket feedback.

Foto: Andreas Johansson

Västervik2016-11-30 05:30

De senaste åren har Västerviks gymnasium stått värd för "Idénästet". Det är en UF-träff som påminner om tv-programmet "Draknästet" där entreprenörer och företag får sina verksamheter granskade av experter inom bland annat näringslivet. Företagarna får i UF-versionen fyra minuter på sig att inför en jury presentera idén och marknadsföra sig själva och tala om sina mål med företagandet.

I år pågick presentationerna i fyra olika rum, 27 företag skulle samsas om tiden. De flesta företag är från Västerviks gymnasium men några från Hultsfred var också inbjudna.

Mats Wredberg är lärare på ekonomiprogrammet. Han säger att erfarenheten är viktig för eleverna.

– Allting går att förbättra. Det är ingen tävling men det är ett bra tillfälle att få feedback från kunniga personer. Det handlar om att "pitcha" sin affärsidé och kanske justera den. Det är första gången man testar den så här på någon utifrån.

Det är en avslappnad men också laddad stämning i korridoren utanför rum nummer ett, miniaulan, på gymnasiet. Mugnificent UF förbereder sig för sin presentation.

– Vi ska lägga ribban högt men inte vara för kaxiga, skämtar Albin Golalic.

I juryn i det här rummet sitter Stina Qubti från Busfrö och Jonas Jonsson från Tjustbygdens sparbank. De är veteraner och har agerat jury flera gånger förut.

Mugnificent UF säljer en miljömässigt hållbar take away-mugg med motiv av konstnären Liz Petersson och vill att man ska diskutera viktiga frågor vid fikarasten. Tre områden fokuserar illustrationerna på, rasism, feminism och miljö.

– Genom budskapet på muggen vill vi belysa världsliga problem, säger Felicia Karlsson.

De ska säja sin produkt via mässor och förhoppningsvis genom butiker. De får feedback.

– Kan ni inte sälja via Facebook? Jag tycker att ni ska lägga tiden mellan de här mässorna "på fötterna", gå runt och sälj hela tiden, bjud in er själva, löp linan ut, säger Stina Qubti.

– Det känns att ni tror på det här, visa det. Tveka inte att till och med klä er i de här motiven när ni säljer, det kan kännas lite enkelt men fungerar nog, säger Jonas Jonsson.

I aulan presenteras idéerna för Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik framåt, och för Idris Danishmand från Almi företagspartner. Fortitude UF har en spännande affärsidé, de säljer managertjänster och konsulttjänster till musiker.

– Vi ville göra något annorlunda och kunna fortsätta med det efter gymnasiet, säger Ardijan Mahmutaj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om