Det framkommer i den parkeringspolicy som just nu är ute på en remissrunda bland kommunens förvaltningar.
Sedan tidigare är det känt att kommunen tittat på att bygga ytterligare ett P-däck över parkeringen vid Ellen Keyskolan.
Är det P-däck antingen vid Ellen Key eller Garvaren som gäller?– Det kan bli på båda platserna, eller inte på någon, säger Bruno Nilsson, chef på samhällsbyggnadsenheten.
Planerna är i ett tidigt skede, och det finns frågor som kommunen vill ha svar på:
* I höstas gjordes det en arkeologisk utgrävning vid parkeringen på Ellen Keyskolan. Kommunen väntar på en sammanställning av resultaten.
* När det gäller Garvaren vill man ha en kostnadsuppskattning. Där har en förprojektering som ska svara på frågan beställts.
I policyn talar man om att antalet p-platser för bilar i Västerviks centrum behöver öka med minst 200 till år 2022.
Även cyklar är en utmaning. Kommunens målsättning är att fler ska cykla till jobbet. Då krävs det att det finns någonstans att ställa cyklarna. Där finns målsättningen ytterligare 300 cykelplatser till år 2020.
Är det svårast att hitta p-platser för bilar eller cyklar?– Bilar utan tvekan. De p-platserna är mest utrymmes- och kostnadskrävande, svara Bruno Nilsson.
I policyn säger man att gatuparkering med bilar har nackdelar. Gatorna blir trängre och trafikmiljön sämre. I första hand vill kommunen att gatuplatser ska användas som korttidsplatser och för rörelsehindrade.
Man pekar även ut behov av p-platser för motorcyklar och mopeder. Samt en inhägnad plats för lastbilar som stannar i Västervik över natten.