Hemliga projektet ska lyfta resorten

Västervik Resort slår inte av på investeringstakten. I höst ska man börja skissa på nästa stora projekt. Frågan är bara varifrån pengarna ska komma.

Nya utmaningar väntar. Upplevelsebadet är inte nog. Enligt vd Gunnar Boman undersöker Västervik Resort möjligheterna till nya investeringar för att stå sig i konkurrensen.

Nya utmaningar väntar. Upplevelsebadet är inte nog. Enligt vd Gunnar Boman undersöker Västervik Resort möjligheterna till nya investeringar för att stå sig i konkurrensen.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Västervik2017-08-02 05:30

– Vi är inte redo att gå ut med det än, men vi har tagit fram en idé som ska attrahera både barn och vuxna, och som ska kännas genuin. Det handlar inte bara om ett lekland.

Fler ledtrådar än så får vi inte av Resortens vd Gunnar Boman. I juni klubbade kommunfullmäktige igenom att det kommunägda bolaget ska ta fram en ny "besöksanledning". Det senaste stora projektet var upplevelsebadet. Ett av målen med badet var att locka besökare till Västervik och Lysingsbadet även utanför högsäsong. Riktlinjerna för den nya attraktionen är något liknande.

Under hösten och våren ska en förprojektering göras. Efter det ska det finnas en prislapp på projektet, men redan nu säger Gunnar Boman att det inte rör sig om någon liten investering:

– Konkurrensen är hård i branschen. Titta hur mycket det investeras i Vimmerby på Astrid Lindgrens värld, och i Norrköping (Kolmården. reds. anm.). Ska vi hänga med i konkurrensen räcker inte några små investeringar.

Ett frågetecken hur ytterligare en investering ska finansieras. Ägaren, kommunen, har sagt att alla investeringar ska vara självfinansierade. Det vill säga motsvaras av sparade överskott, och avskrivningarna. Resorten har haft ett högt investeringstempo under flera år, och enligt Gunnar Boman är det svårt att klara en ny stor investering med de ramarna.

Betyder det att ni vill ha in en ny delägare som kan hjälpa till med finansieringen?

– Det är en fråga för våra ägare, men det finns andra sätt att klara finansieringen.

En annan utmaning från ägarna är att öka beläggningen utanför högsäsong. En utmaning där är att högsäsongen förändrats. Tidigare var juni och juli de stora månaderna. Nu har tyngdpunkten förskjutits mot juli och augusti.

– Augusti är sedan ett antal år tillbaka en bättre månad än juni. Däremot jobbar vi för att få bra beläggning även under juni.

Det var till exempel därför man arrangerade MC-dagarna i juni.

Om några veckor avslutas ett kapitel i campingplatsens historia. Efter flera år som asylboende lämnar de sista flyktingarna området. För Västervik Resort har flyktingmottagandet varit ett andra ben att stå på. Överskottet har hjälpt till att kunna hålla en hög takt på underhåll och investeringar. Redan nu har bemanningen anpassats. Några tjänster som blivit vakanta har inte återbesatts. Bemanningen utanför högsäsong kommer inte att bli lika stor. Samtidigt säger Gunnar Boman att resorten inte är beroende av intäkter som flyktingmottagandet inneburit.

– Vi hade en likadan period på 90-talet. Man får se dem som en bonus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!