Scott och Hilary Pereira köpte motoryachten Lilian II för 45 år sedan. På den tiden hade paret ingen aning om hur speciell hon var.
– Nu har vi gjort mer efterforskning och har insett att den antagligen är den äldsta överlevande diesel-yachten i världen. I den här storleken, säger Hilary.
Lilian II sjösattes år 1916 och var ritad av den störste båtkonstruktören på sin tid, CG Pettersson. Hon var konstruerad på det södra varvet i Stockholm. De flesta båtar i hennes slag förstördes under det andra världskriget.
– Eftersom det är sån kvalitet på allting har hon hållit. Sen är hon unik på så sätt att hon har skötts om hela tiden. Ägarna har förstått värdet av henne från början, säger Gunnar Haglund, ordförande för Motor Yacht Society (MYS).
När Hilary och Scott köpte Lilian II var hon i ett dåligt skick. Gunnar Haglund förklarar att människor oftast vill sätta sin egen prägel på båtar och är tacksam för att ägarparet valde att inte göra det. Alla reparationer som gjorts är enligt originalritningarna från Pettersson.
– Den hör hemma på ett museum, säger Hilary.
– Som oss, säger Scott och skrattar.
Hemma i Richmond, England, har Lilian II legat i en kanal bredvid Scotts föräldrars hus. Paret har använt henne som huvudbostad och deras barn är uppfostrade där. För några år sedan bestämde sig Hilary för att flytta in i huset av bekvämlighetsskäl. Scott flyttade ut ur båten för bara två veckor sedan.
Är det inte känslosamt att säga hejdå till henne?
– Påminn mig inte, jag kommer börja gråta, säger Hilary.
Färden till Västervik har varit deras sista som ägare. Nu doneras hon till den ideella föreningen Motor Yacht Society (MYS). Besättningen har bestått av medlemmar i MYS, som under resan har fått lära sig hur man manövrerar båten. Dagens ceremoni markerar slutet av parets liv på Lilian II. Ett liv som har rymt allt från tonårsintriger, fester, konstnärer och skandaler. Hilary beskriver båten som tagen ur en Agatha Christie roman.
Att bevara Lilian II i hennes hemmavatten har varit parets prioritet. För tre år sedan ville de donera henne till Marinmuseet i Stockholm, men fick ett nej. Deras andra val var MYS, som köpte den för ett symboliskt pund.
– Folk har velat göra om henne till en miljonärs-yacht. Det är inte konstigt, hon är så vacker. Men en miljonär hade nog tagit bort interiören och installerat en jacuzzi, säger Hilary.
– Mottot är att bevara, vårda och främja intresset för den här typen av båtar, säger Gunnar Haglund.
Vad han vet har ingen någonsin donerat en båt till föreningen. Vanligtvis ägs båtarna i föreningen av privatpersoner men Lilian II kommer tillhöra alla medlemmar, bland annat Hilary och Scott, som fick ett medlemskap under ceremonin.
– De har pengar så det räcker och de har haft glädjen av båten i över 40 år, och de tycker att det här är en bra placering. Nu får många glädje av den här båten. Alla medlemmar i MYS, säger Gunnar.
Scott och Hilary tycker att Lilian II är i ett dåligt skick men Gunnar poängterar att så inte är fallet. Det är ovanligt att så gamla båtar är så här fina. På Pampas Marina ska hon bara få en rutinmässig uppfräschning.
– Nu ligger hon här och det kommer hon göra i kanske ett år till. Planen är att hon ska vidare till en hamn i Stockholm, hennes födelseort, säger Gunnar.
– Den känns så bra att den kommer få den omsorg och uppmärksamhet som vi gav den en gång i tiden. När hon åker till Stockholm kommer hon se fantastisk ut, säger Hilary.