- Du kanske har rÀtt i att det inte finns nÄgot frÄn senare Är, men farleden Àr en frÄga som gÄr fem - sex Är tillbaka i tiden. DÄ vi sÄg att vi inte kunde upprÀtthÄlla standarden för den inre hamnen som en industrihamn, och att det blev svÄrare nÀr det gÀllde Gamleby.
Enligt Harald Hjalmarsson började man dÄ utreda vad som krÀvdes för att VÀstervik skulle förbli en kommun med en industrihamn. Att VÀstervik ska ha en industrihamn, hÀvdar han Àr viktigt.
- Det pĂ„verkar vĂ„ra kontakter med VĂ€gverket nĂ€r det gĂ€ller Södra infarten och investeringar i E22, och det pĂ„verkar Tjustbanans framtidsmöjligheter. Ăven om jĂ€rnvĂ€gen tar slut i VĂ€stervik, Ă€r tanken att transporten ska kunna fortsĂ€tta sjövĂ€gen, sĂ€ger han.
NÀr ni skulle ta beslut om en ny skola i KvÀnnaromrÄdet fanns det en 20-sidig utredning. Varför behövdes inte det nÀr det gÀllde farleden?
- Det Àr skillnad. Farleden, och Södra infarten, dÀr det inte fattats nÄgot beslut Àn, Àr beslut som funnits med i flera Är. Kommunstyrelsen har med jÀmna mellanrum fÄtt rapporter, och det har dykt upp till exempel nÀr man pratat om översiktsplan pÄ kommunfullmÀktige. Jag tror att alla som Àr engagerade i politiker i VÀstervik kÀnner till de hÀr Àrendena. Skolan i KvÀnnaren dök upp med en gÄng, svarar Hjalmarsson.