Hjalmarsson: "Alla politiker har varit insatta"

Kanske finns det inte nÄgot skriftligt underlag frÄn senare Är. KommunalrÄdet Harald Hjalmarsson tycker ÀndÄ att investeringsbeslutet var vÀl underbyggt.

Foto: Ola Axman

VĂ€stervik2012-03-28 00:00

- Du kanske har rĂ€tt i att det inte finns nĂ„got frĂ„n senare Ă„r, men farleden Ă€r en frĂ„ga som gĂ„r fem - sex Ă„r tillbaka i tiden. DĂ„ vi sĂ„g att vi inte kunde upprĂ€tthĂ„lla standarden för den inre hamnen som en industrihamn, och att det blev svĂ„rare nĂ€r det gĂ€llde Gamleby.

Enligt Harald Hjalmarsson började man dÄ utreda vad som krÀvdes för att VÀstervik skulle förbli en kommun med en industrihamn. Att VÀstervik ska ha en industrihamn, hÀvdar han Àr viktigt.

- Det pĂ„verkar vĂ„ra kontakter med VĂ€gverket nĂ€r det gĂ€ller Södra infarten och investeringar i E22, och det pĂ„verkar Tjustbanans framtidsmöjligheter. Även om jĂ€rnvĂ€gen tar slut i VĂ€stervik, Ă€r tanken att transporten ska kunna fortsĂ€tta sjövĂ€gen, sĂ€ger han.

NÀr ni skulle ta beslut om en ny skola i KvÀnnaromrÄdet fanns det en 20-sidig utredning. Varför behövdes inte det nÀr det gÀllde farleden?
- Det Ă€r skillnad. Farleden, och Södra infarten, dĂ€r det inte fattats nĂ„got beslut Ă€n, Ă€r beslut som funnits med i flera Ă„r. Kommunstyrelsen har med jĂ€mna mellanrum fĂ„tt rapporter, och det har dykt upp till exempel nĂ€r man pratat om översiktsplan pĂ„ kommunfullmĂ€ktige. Jag tror att alla som Ă€r engagerade i politiker i VĂ€stervik kĂ€nner till de hĂ€r Ă€rendena. Skolan i KvĂ€nnaren dök upp med en gĂ„ng, svarar Hjalmarsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om