Hjalmarsson: Linköpings besked är en liten seger för Västervik

Det blir ingen tågtunnel genom Linköping, det blir inte heller någon högbana.
Tisdagens besked om en markförlagd tågstation gläder Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson.

Harald Hjalmarsson (M) bedömer att frågan om Tjustbanans anslutning i Linköping kommer att avgöras under nästa år.

Harald Hjalmarsson (M) bedömer att frågan om Tjustbanans anslutning i Linköping kommer att avgöras under nästa år.

Foto: Martina Gradian

Västervik2025-06-03 12:55

– En högbana hade varit avsevärt svårare att ansluta till, säger han.

Det här är alltså tredjehandsalternativet som Linköpings politiker landat i. En tunnel hade man redan avfärdat som för dyr, och en högbana blev också det till sist. 

Enigt Kristina Edlund (S), Linköpings kommunalråd, hade det kostat fem miljarder mer, vilket enligt henne motsvarar ungefär vad de lägger på kommunens barn varje år. Detta enligt Correns rapportering.

Önskemålet för Västerviks del är nu att dra Tjustbanan öster om Linköpings flygplats, istället för väster, för en direktanslutning vid den tilltänkta stationen i Steninge. Det kostar i runda slängar en miljard, uppger Hjalmarsson, och än finns det ingen finansiering för det.

Likafullt är han glad för att möjligheten till en anslutning i markplan kvarstår.  

Hur mycket tid finns det kvar, för att jobba med anslutningsfrågan?

– Under 2026 ska man besluta, så under kommande år avgörs frågan om det blir angöring eller inte. 

Han noterar att Linköpings politiker varit tydliga med att man inte vill släppa mark för det ändamålet, men Hjalmarsson har ändå en förhoppning om att man kan komma framåt i dialogen och alltså slippa en slutstation i Tannefors.

Och än värre slippa att kliva av redan i Hackefors.

– Hackefors är inget alternativ, det är samma som nedläggning. Men jag tror att frågan lever och det här är ett steg i rätt riktning. 

Hade frågan om Tjustbanans direktanslutning varit död om Linköpings politiker förordat en högbana?

– Åtminstone avsevärt svårare, och dyrare, säger Harald Hjalmarsson (M). 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!