Högexplosiva ämnen färdas rakt genom staden

Mellan 500 och 1000 ton farligt gods körs genom centrala Västervik varje dygn. Vägen som är avsedd för detta uppfyller inte riktlinjerna för farliga transporter. - Transporterna utgör en påtaglig säkerhetsrisk för kommunen, säger brandingenjören Jacob Dahlquist.

Mellan 500 och 1000 ton farligt gods körs genom centrala Västervik varje dygn. Vägen som är avsedd för detta uppfyller inte riktlinjerna för farliga transporter. Foto: Ellen Kindstrand

Mellan 500 och 1000 ton farligt gods körs genom centrala Västervik varje dygn. Vägen som är avsedd för detta uppfyller inte riktlinjerna för farliga transporter. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-10-28 00:00
Varje dygn körs 10 till 20 lastbilsturer med farligt gods genom Västervik. Högrisktransporter av brandfarliga ämnen passerar närliggande bostadsområden, offentliga mötesplatser, butiker, mataffärer, dagis och skolor. Det visar räddningstjänstens riskanalys av farliga transporter som VT tagit del av. Kommunens transportväg för farligt gods går direkt från infarten vid E22 till Allén och Albert Tengers väg, vidare till Östersjövägen och ända fram till Lucernahamnen. Transporterna täcker därmed en stor del av de centrala delarna av staden. Lastbilarna, vars släp kan bära upp till 50 ton, innehåller till merparten av bensin tätt följt av diesel, eldningsolja och etanol. Alltså brandfarliga vätskor av högsta riskklass, klass tre. I kommunen finns inga uttalade direktiv kring säkerheten för leder med farligt gods. Inför riskanalysen har räddningstjänsten grundat sina beräknar på andra kommuners riktlinjer. Riktlinjerna man rekommenderar att kommunerna ska anpassa sig efter är att inga bostäder får finnas närmare än 30 meter från vägkanten, kontor och parkeringsplatser får inte finnas närmare än 50 meter och bostäder bör ligga 100 meter från vägen. I Stockholm har man också rekommenderat att inga offentliga lokaler ska få finnas i anslutning till en led för farligt gods. I Västervik är ingen av dessa rekommendationer uppfyllda. - Leden är mycket dålig ur säkerhetssynpunkt. Kommunen blir väldigt sårbar med en led för farligt gods som ligger så tätt inpå bebyggelse, säger brandingenjören Jacob Dahlquist på räddningstjänsten i Västervik. Värsta scenariot vore naturligtvis om det inträffade en olycka och någon av transporterna fattade eld. Då säger räddningstjänstens direktiv att de ska spärra av olycksområdet med 300 meter. - I Västervik skulle det vara mycket komplicerat. Vi skulle behöva evakuera ett stort antal människor, fortsätter Dahlquist.Västerviks led för farligt gods är också en av de mest trafikerade lederna i staden. Trafikflödet vid Allén är störst. Där passerar uppskattningsvis 14 500 fordon varje dygn. Längs med hela leden rör sig också ett stort antal gång- och cykeltrafikanter, vilket också nämns som ett problem ur säkerhetssynpunkt i räddningstjänstens riskanalys.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om