Hur är det på mässan (Allt för sjön)?

...Arne Åkerman, från Gaptec AB, som konstruerat elbåten GreenWave515.

Arne Åkerman, Gaptec, har fått mycket uppmärrksamhet på Allt för sjön med sin elbåt Greenway.

Arne Åkerman, Gaptec, har fått mycket uppmärrksamhet på Allt för sjön med sin elbåt Greenway.

Foto: Annika Boman

Västervik2011-03-07 00:00

- Det är bra. Intressent för vår elbåt ökar för varje år. Smålandsnytt har i helgen gjort ett inslag om oss och tidningen Båtnytt ett reportage. Även Båtliv, som är Europas största båttidning, har hört av sig.

Varför tror du att intresset för er båt är så stort just i år?
- Jag tyckte att vi fick ganska mycket uppmärksamhet även under förra årets mässa men i år verkar intresset vara ännu större. Jag tror att det kan ha ett samband med att fler och fler väljer att köra elbil på våra vägar, vilket påverkar även båtindustrin. Elalternativet är billigt och bra.

Vad är speciellt med er båt?
- Den har ett tak täckt av solceller. Och bara med den el som solcellerna alstrar kan man köra i 2,5 till 3 knops hastighet.

- Nytt för i år är också att båten är försedd med en glasbotten. Med hjälp av två starka strålkastare kan man se ner till havsbottnen. Den bästa effekten är nattetid. Då kan man ljudlöst glida fram på vattnet och iaktta livet under ytan.

Är ni ensamma om den här konstruktionen?
- Just den här typen av båt är jag ganska säker på att vi är ensamma om. Det finns ju andra slags elbåtar men ingen med glasbotten vad jag vet.

Har ni sålt någon båt på mässan?
- Inte än. Men vi har många intressenter. Hittills har vi delat ut 500 broschyrer. Jag tror att det blir affärer efter mässan. Det är ju en stor sak att köpa båt och ofta något man måste förankra med familjen där hemma innan man gör slag i saken.

- Under mässan ska vi även träffa affärsfolk som vill bli återförsäljare av våra båtar.

Hallå där...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om