Hur känns det att nomineras till Årets Butik?

...Gustaf Molin på butiken Ogräs,

Nu är de nominerade igen. Butiken Ogräs i Västervik, som drivs av Christin Rampeltin Molin och Gustaf Molin har nu nominerats till Årets Butik i hela landet.  Arkivfoto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Nu är de nominerade igen. Butiken Ogräs i Västervik, som drivs av Christin Rampeltin Molin och Gustaf Molin har nu nominerats till Årets Butik i hela landet. Arkivfoto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2011-01-21 00:00

- Superkul! Vi blev tagna på sängen när vi fick beskedet om nomineringen under torsdagen. Det känns så himla kul, säger Gustaf Molin som just nu tillsammans med hustrun Christin befinner sig på en mässa i Stockholm.

Det har hunnit gå bara några månader sedan butiken Ogräs i Västervik, faktiskt för andra året i rad, av modebranschen nominerades till Årets Modebutik. Man slutade då på andra plats.

Nu är det dags igen. Ogräs har utsetts till en av finalisterna i Årets Butik, alltså alla kategorier av butiker i Sverige.

Varför blir ni alltid nominerade, tror du?
- Kanske är det för att vi försöker ligga i framkant vad gäller både mode och inredning. Vi tycker det är så roligt själva och har ett brinnande intresse för det vi sysslar med.

Kanske har ni ovanligt bra smak?
- Det är så kul att hitta extra fina grejor som andra människor uppskattar. Det känns helt fantastiskt att den här lilla butiken finns i Västervik.

Juryn, som bestått av olika experter och representanter för företag, Svensk Handel samt tidningen Dagens Handel, har haft ett gediget arbete med att gå igenom det stora antalet bidrag som kommit till tävlingen. I tolv olika klasser tävlar ett 40-tal personer, butiker och företag.

Juryns motivering för att nominera Västerviksbutiken Ogräs lyder:

"Med en stor portion humor i såväl marknadsföring och exponering har Ogräs placerat sig på kartan hos modeintresserade konsumenter, vilket lett till stora framgångar för företaget".

Juryn har tittat på kriterier som miljötänkande, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljningsdrivande samt lönsamhet.

Vinnarna i de tolv klasserna koras vid den stora Handelsgalan i Stadshuset i Stockholm den 15 mars. Det är tredje gången Ogräs finns där.

Det blir ett evigt springande på galor i Stadshuset för er?
- Ja, man får nästan börja fundera på att skaffa sig klippkort, säger en glad Gustaf Molin.

Hallå där...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om