"Hybridbåten" Näse-Jullen går både på el och vindkraft

Bland de riktigt vackra båtarna årets mässa i Göteborg, som pågår fram till och med söndagen den 13 februari, bör Näse-Jullen nämnas. Det är en unik "hybridbåt" såtilvida att den går både på el och vind.

Den klassiskt vackra Näse-Jullen är ytterst miljövänlig. Den drivs av el eller vind. Foto: Kjell-Arne Karlsson

Den klassiskt vackra Näse-Jullen är ytterst miljövänlig. Den drivs av el eller vind. Foto: Kjell-Arne Karlsson

Foto: Kjell-Arne Karlsson

Västervik2011-02-07 00:00

-Mera miljövänig båt finns nog inte på denna jord, säger Stefan Blomgren från företaget Rocadbåtar i Kungshamn.

- Med de åtta batterierna på sammanlagt 92 amperetimmar kan man glida runt ljudlöst med 4 knop en hel dag, i åtta timmar. Kommer vinden från rätt håll stänger man bara av elmotorn och hissar seglen.

Att ladda batterierna, vilket görs över natten, kostar omkring fem kronor i elström. Motorn är på 2 kW och har en dragkraft som motsvarar en sexhästars snurra.

- Vid en marschfart på 4 knop under åtta timmar blir kostnaden alltså 63 öre per timma. Eller 16 öre per distansminut om man så vill.

Näse-Jullen är lika vacker i sina former som en klassisk Bohusjulle från tidigt 1900-tal. Och det är kanske inte så konstigt eftersom Näse-Jullen är en avgjutning av en sådan.

De goda sjöegenskaperna får man på köpet när man kopierar en båt som tagits fram av folk som hade havet som arbetsplats.

Näse-Julle kostar, komplett med all utrustning, 265 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om