Hyllning till Husqvarna föll Marcus idol på läppen

Han kom "bara" tvåa, men Edsbruksbördige Marcus Carlsson är ändå mer än nöjd. Att få beröm, och snacka mc-bygge, med idolen Roland Sands var full jackpot.

Hyllade Huskvarna. Marcus Carlsson med rötterna i Edsbruk har under fyra års tid byggt om en Suzuki till något helt eget, med färgsättning och dekaler från 1935 års Husqvarna-cyklar. Foto: Henning Svedberg

Hyllade Huskvarna. Marcus Carlsson med rötterna i Edsbruk har under fyra års tid byggt om en Suzuki till något helt eget, med färgsättning och dekaler från 1935 års Husqvarna-cyklar. Foto: Henning Svedberg

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-07-31 00:25
En person med anknytning till Tjust höll sig väl framme i helgens tävling Guldbågen på Gränsö. Marcus Carlsson kom tvåa i tävlingen. Intresset för att skruva och meka föddes hemma hos föräldrarna i Edsbruk.
Men man kan säga att det var på håret att det alls blev någon tävling.
- Jag skruvade ihop det sista vid elvatiden kvällen innan.
Fortfarande återstår det egentligen en del arbete att göra vid Marcus custombygge. Den första riktiga turen med bågen räknar han inte med att kunna ta förrän om en månad.
Men att avstå från tävlingen var inget alternativ sedan Marcus fått höra att den världsberömde custombyggaren Roland Sands satt i juryn.
- Han är min idol. Det är fantastiskt att få höra att han berömt mitt bygge. Dessutom fick jag ett samtal med honom. Jag går fortfarande på moln.

Man kan nog säga Marcus Carlssons bygge har en japansk ryggrad, men en svensk själ.
- Den har väckt många reaktioner. Det är en Suzuki TL1000S, men färgsättningen och dekalerna kommer från Huskvarna av 1935 års årgång.
Marcus Carlsson tycker att det är imponerande att Sverige en gång hade en så framstående mc-fabrikant som Husqvarna, och att det är synd att varumärket såldes till utlandet.
- Det finns fortfarande kunskap och engagemang nog för att bygga motorcyklar i Sverige, säger han bestämt.

I övrigt har cykeln inte mycket gemensamt med 1935-års Husqvarnacyklar.
- Kanske sättet som avgasrören är dragna, annars är designen helt egen. Den har fått en aggressiv framtoning. Av originalcykeln finns egentligen bara ramen kvar.
Hur mycket tid har du lagt på bygget?
- Jag vet inte. Jag har arbetat med mc:n på fritiden i fyra år. Det rör sig om tiotusentals timmar.
Hur mycket pengar?
- Egentligen inte så mycket - i och med att jag har gjort så mycket själv. Materialen är inte så dyra. Den stora insatsen är tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om