Hyra miljöbil inte så förmånligt som väntat

- Får vi inte bättre villkor än vi har sett hittills, vet vi inte om det är intressant överhuvudtaget för någon att gå in i det. Det säger kommunens personalchef, Tanja Levin, angående planerna på att erbjuda de anställda att hyra miljöbilar.

Tanja Levin anser att de måste få fram bättre villkor för de anställda, när det gäller att hyra miljöbilar. Annars blir det nog inte så många som kommer att nappa på erbjudandet.Arkivfoto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Tanja Levin anser att de måste få fram bättre villkor för de anställda, när det gäller att hyra miljöbilar. Annars blir det nog inte så många som kommer att nappa på erbjudandet.Arkivfoto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Västervik2011-06-01 00:00

Idén med miljöbilar som hyrbilar har sitt ursprung i den energi- och klimatstrategi som kommunfullmäktige har antagit. Tanken var att de kommunanställda skulle kunna hyra miljöbilar, på samma sätt som med hyrdatorerna.

I januari skrev VT att kommunen skulle teckna avtal med ett företag. Snart skulle de anställda kunna hyra miljöbilar.

Sedan dess har inget hänt. Tanja Levin förklarar varför:

- Vi hade en ambition att kunna gå ut med ett informationstillfälle innan semestern, men det kommer vi inte att hinna med. De priser vi har fått ser ganska dyra ut, så vi vill titta om det finns andra lösningar. Andra leverantörer.

Stellan Jergil, som har jobbat med frågan för kommunens räkning, säger också att de skatteregler som gäller gör att det bara blir förmånligt för en liten grupp av kommunens anställda. Brytpunkten ligger nämligen vid en månadslön på 36 000 kronor. Så mycket är det bara mellan 90 och 100 av kommunens anställda som tjänar.

Enligt Tanja Levin måste man dessutom köra ganska mycket per år för att det ska löna sig att hyra en miljöbil på detta sätt.

Skattereglerna kan ju inte kommunen göra något åt, men det belopp som Levin hoppas att de ska kunna få ner är själva leasingpriset, som den enskilde får betala.

Det företag som kommunen har pratat med lägger på en viss summa för att täcka den ekonomiska risken. Bilen ska säljas vidare efter hyrperioden. Då vill inte företaget förlora på affären, om det visar sig att bilen har tappat mer i värde än beräknat.

Om hyreskostnaden kan minskas, kanske fler vill hyra. Målet är att få fram villkor som gör att de anställda hellre väljer att hyra en bil än att ta ett banklån och köpa en.

Enligt Tanja Levin kan lösningen i så fall vara attraktiv för den som ändå har tänkt köpa en ny bil, och som kör mycket, även om han eller hon ligger under brytpunkten på 36 000.

Men hon räknar inte med att hyrbilarna kommer att bli en lika folklig och utbredd företeelse som hyrdatorerna. I andra kommuner, där systemet har införts, har det varit högst tio procent av de anställda som har nappat på erbjudandet.

Hyrbil

Tanken med systemet att låta de anställda hyra miljöbilar är förstås att få fler att köra miljöbil.

Den anställda hyr bilen av kommunen, som i sin tur har tecknat avtal om bilarna med ett företag.

Hyreskostnaden dras från den anställdas lön i form av ett bruttolöneavdrag, alltså före skatt. Modellen ska inte innebära några kostnader för kommunen.

Man hyr bilen för en period av tre år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om