Sedan KLT för två år sedan upphörde med sin biljettförsäljning i den gamla stationsbyggnaden från 1879, har framför allt bottenvåningens framtid varit oviss. Just nu hyrs den ut till flera olika aktörer, men verksamheten fungerar inte optimalt.
Väntsalen hyrs av företaget Svenska Reseterminaler, som är ett dotterbolag till statliga Jernhusen, som äger och förvaltar ett stort antal stationsbyggnader i landet. Dessutom hyr Kalmar Länstrafik, KLT, in sig i en mindre yta, där chaufförerna har sitt pausrum.
Fastighetsägaren, Johan Sandberg, fungerar indirekt som stationsvärd och får en mindre ersättning för att hålla väntsalen tillgänglig för resande. Men samtidigt står han för en stor risk med tanke hans bolag inte bara ansvarar för underhåll av lokalerna utan även åtgärdandet av brister och eventuell skadegörelse.
– Det är ett ganska betungande ansvar, säger Sara Carlberg Hägglund, jurist hos Fastighetsägarna, som just nu är inkopplade i den juridiska process som pågår.
Den handlar om att Johan Sandberg sagt upp avtalet med Svenska Reseterminaler till årsskiftet. Han är öppen för att förlänga det, men vill i så fall få bättre villkor. Och slippa det tjänsteavtal som gör honom till stationsvärd.
Svenska Reseterminaler delgavs uppsägningen i slutet av mars. När VT når Marina Berggren på moderbolaget Jernhusen bekräftar hon det vi redan vet.
– Det stämmer att delar av avtalet är uppsagt för villkorsändring men inte för avflyttning, säger hon.
Hon förklarar att uppsägningen gjorts utifrån verifierade kostnadsökningar hos fastighetsägaren, något som man hanterar i omförhandlingen av hyresavtalet.
– Vår ambition är att finnas kvar som hyresgäst framöver med en öppen väntsal utifrån trafikföretagens behov.
Även Johan Sandberg hoppas på en fortsatt öppen väntsal.
– Jag tycker att det ska finnas en professionell stationsverksamhet i en stad som Västervik säger han och målar upp ett scenario där bottenvåningen fortsätter vara ett slags resecentrum, men kanske med fler aktörer inblandade.
– Allra helst skulle jag ju se att kommunen hyrde in sig här. Turistbyrån hade ju haft ett bra läge här, det finns 20 parkeringsplatser intill, det finns möjlighet att göra ett samarbete med Smalspåret och sälja biljetter och så. Det skulle kunna gå att få det jättetrevligt däruppe.
Att sälja hela fastigheten till kommunen är också något han har föreslagit vid flera tillfällen, men utan framgång.
– På ett sätt kan jag förstå att de inte vill det för det är en väldigt irriterande bottenvåning att äga.
Nu ser han risken som överhängande att Västervik snart kommer att stå utan väntsal på grund av, vad han bedömer, orimliga avtalsvillkor.
– Det är ju väldigt, väldigt viktigt att vi har rimliga villkor som fastighetsägare. Jag vet inte några andra hyreskontrakt där fastighetsägaren står för all risk.
Han pekar också på det faktum att han är en liten fastighetsägare i sammanhanget, och att hans motpart är stat och region, med miljarder i kassan.
– De har ju hur mycket pengar som helst. Det är klart att de kan stå för det. Alla andra står för sin egen risk.
Vad gäller avtalet om pausrummet så har Kalmar Länstrafik, KLT, för andra året i rad sagt upp det.
– Det rör samma sak som förra året. Vi hyr en större yta i stationshuset än vad vi har behov av efter att vi stängde kundcenter för ett par år sedan. Fastighetsägaren har inte gått oss till mötes gällande vårt önskemål att minska ytan och det är inte hållbart för oss att hyra uppemot 100 kvadratmeter som inte nyttjas, säger Martin Åkerberg, biträdande trafikdirektör.
Förra året kom man överens med fastighetsägaren om en tillfällig hyresrabatt, men nu önskar alltså KLT få ner hyreskostnaden rejält. Önskemålet är att få behålla rastlokalen för sina förare och att det före detta kundcentret kan hyras ut till någon annan verksamhet, exempelvis kafé eller kontor. De har också påtalat behovet av en publik toalett i väntsalen.
Då avtalen med såväl KLT som Svenska Reseterminaler bara löper på ett år åt gången, tär det på Johan Sandbergs tålamod att så ofta tvingas omförhandla avtalen. Därför efterlyser han ett treårigt avtal, som ger bättre kontinuitet.
– Det är inte rimligt att hålla på och bråka så här varje år för ett ettårigt avtal, säger han.