Hyresgästerna får mer att säga till om när hyran ska sättas

Nu ser Bostadsbolaget över hyrorna i kommunen. Under hösten kommer hyresgäster i Bostadsbolagets fastigheter få bedöma sitt boende på olika sätt. Hur de gör det, kommer delvis att avgöra framtidens hyror.
– Vi har haft lite för samma överallt, säger vd Andreas Horste.

Andreas Horste är vd på Bostadsbolaget. Han säger att informationen och enkäter ska börja skickas ut i höst.

Andreas Horste är vd på Bostadsbolaget. Han säger att informationen och enkäter ska börja skickas ut i höst.

Foto: Kollage arkivbilder

Västervik2025-05-09 18:00

Lite förenklat kan man säga att Bostadsbolaget haft samma hyra per kvadratmeter oavsett var man bor, förutsätt att lägenheterna haft samma standard. Nu är det meningen att det ska bli ändring på det.

Nu har nämligen Hyresgästföreningen och Västerviks Bostads AB påbörjat ett gemensamt arbete som ska leda till det som kallas "systematisk hyra".

Det går ut på att man tillsammans med hyresgästen, genom enkäter bland annat, värderar bostaden utifrån exempelvis läge, standard och närmiljön. Man utgår från både objektiva faktorer och hyresgästens upplevelse och skattning av lägenheten. Det leder fram till en poäng, som ska reglera hyran i framtiden.

Andreas Horste säger att man tidigare haft en "bred" hyressättning, utan större skillnader, något man nu går ifrån.

– Vi ska se hur hyresgästerna ser på sitt boendet och utifrån det sätta olika nivåer i hyrorna framåt.

Det innebär i praktiken att en lägenhet som anses vara attraktiv med ett bra läge och skick kan bli få dyrare hyra. Men det funkar även tvärtom, en lägre "skattad" lägenhet får lägre poäng och billigare hyra framåt.

– Hyrorna kommer att justeras upp eller ner beroende på värdesättningen som vi gemensamt kommer fram till, säger Andreas Horste.

Arbetet görs tillsammans med Hyresgästföreningen, som tar tillvara de boendes perspektiv. Det är i förhandling med dem som hyrorna sedan bestäms.

Karl Stolpstedt är förhandlare på Hyresgästföreningen. Han menar att det är viktigt att hyresgästerna är trygg i den här förändringen och säger att man därför kommer ha en öppen process med information och flera kanaler för dialog och frågor ska också erbjudas.

Metoden är inte ny och används idag i andra kommuner.

– Det är ett välbeprövat system som fungerar bra. Vi har aldrig haft det förut, det har haft lite för samma överallt, vilket vi också har fått kritik för, säger Andreas Horste.

Till hösten kommer man sätta igång, då kan man räkna med att bli kontaktad som hyresgäst. Man kommer genomföra enkäter och dialoger. Man kommer sedan löpande att informera, för att ha en transparent process, skriver man i ett pressmeddelande.

När man sedan fått in poäng för samtliga bostäder kommer man att fasa in den systematiska hyressättningen stegvis och under flera år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!