Iblandning av etanol ökar risk för bilbrand
Bilbranschen höjer nu ett varningens finger för iblandning av etanol i bensindrivna bilar. Det är både olagligt, brandfarligt och kan skada bilen.
Blandning med bieffekt. Även om en bensindriven bil startar och klarar en viss inblandning av etanol finns det en risk att motorn inte får tillräcklig mängd bränsle. Med tiden kan detta leda till motorslitage. Det ökar också risken för att brand kan uppstå. Foto: MATILDA AHL
Foto: Fotograf saknas!
- Det är många av våra kunder - både motorcyklister och bilister - som mixar bensin och etanol, bekräftar Mia Lingren på OKQ8, som har Västerviks enda etanolpump. Kunderna kommer ofta in och frågar hur mycket etanol man kan blanda i, men vi kan endast rekommendera att de inte blandar i något alls, fortsätter hon.
Trenden med E85-iblandning i bensindrivna bilar är oroväckande, anser biltillverkare och generalagenter.
- Det här är ett växande problem. Vi avråder bestämt från etanol som bränsle i bilar som bara är typgodkända för bensin. E85 ska bara användas till de bilar som är anpassade för etanol, säger Ulf Perbo, vice vd i bilindustriföreningen Bil Sweden.
Etanol i en bensinbil löser upp material som aluminium, plåt, gummiledningar och packningar i bränslesystemet. När dessa ämnen frigörs i bränslet ökar risken för motorstörningar och läckage. Kombinationen av en hög andel etanol och frigjorda ämnen i bensinen ökar också risken för brand, varnar Bil Swedens tekniske chef Ulf Roos.
- Material som löses upp i bränslesystemet ökar explosionsrisken. Jämfört med bensin är explosionsrisken högre för etanol, och till skillnad från en bil som är anpassad för att köras på etanol, klarar inte en bensinbil säkerhetskraven.
Men det finns också andra skäl att hålla sig till rätt bränsle.
- Det är olagligt att köra en bil med ett annat bränsle än vad den är typgodkänd för. En bensindriven bil är konstruerad för att klara tuffa lagar runt bilavgaser och trafiksäkerhet. Och går man in och mixtrar med annat bränsle ändrar man förutsättningarna för detta, säger Ulf Roos.
Etanolet frigör även miljöskadliga ämnen i bränslesystemet. Det leder i sin tur till ökade utsläpp av miljö-och hälsoskadliga ämnen.
- Man är alltså inte mer miljövänlig, tvärtom.
Till etanolens fördel hör det höga oktantalet som ger en effektiv bränsleförbrukning. Men eftersom etanol har lägre energiinnehåll går det åt större bränslemängd jämfört med bensin.
- Man kan förstå att bilisterna vill pressa bränslekostnaderna, men många tänker inte på att bränsleförbrukningen ökar eftersom energiinnehållet i etanol är lägre. Så folk tjänar inte på detta i slutänden.
Hur mycket etanol en bensinbil tål är dock inte klarlagt.
- Det är möjligt att de tål någon eller några procent mer än de fem procent som redan är tillsatt i den blyfria bensinen, men att experimentera på egen hand är helt förkastligt, säger Ulf Perbo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!