I dag läggs all flygaska i täta säckar

Under 18 år, från 1984 till 2002, lades all flygaska i Västervik helt öppet på soptippen. Därefter började man placera askan i deponier med absolut täta väggar och golv. - I dag använder vi storsäcksteknik. Vi lägger ett ton aska i varje absolut tät säck av specialplast.

Västervik2008-06-18 00:06
- Det betyder att inget alls i framtiden ska läcka ut i naturen, säger Ulrika Peter, miljösamordnare och projektledare för all hantering av flygaska i Västervik.- Enda gången något alls kan läcka ut är om det skulle gå hål på någon enstaka säck.Den första deponin i Målserum som kom 2002 har täta väggar och golv av bland annat ett skikt special duk under vilken ligger helt tät bentonitlera. De var dock öppna upptill. Det gjorde att regnvatten rann igenom och skapade lakvatten.- Detta lakvatten har dock alltid passerat genom en rad reningsfilter, -dammar och ett våtmarksområde innan det till sist letts ut via sjön Kvennaren och vidare ut i havet.- Tungmetaller samt näringsämnen som fosfor och kväve har alltid tagits om hand eller renats bort. Det enda som flutit ut i Kvännaren för vidare transport ut i havet är omkring 500 kubikmeter saltvatten, säger Ulrika Peter.I juni förra året började Västervik Miljö & Energi AB (VMEAB) tillämpa en helt ny teknik med stora säckar. I var och en av dem placeras i dag en kubikmeter, cirka ett ton, flygaska.- Säckarna kan läggas i sex, sju lager ovanpå varandra i deponier som längst ned i i botten och i väggar har samma täta duk och lera.- Eftersom varje specialsäck, av typen High Density Polyester (HDPE), är dubbel och absolut tät ska i framtiden inget lakvatten alls med tungmetaller och klorid rinna ut från våra deponi av flygaska, säger Ulrika Peter.Mellan varje säck och ovanför varje säcklager läggs mellanfyllning i form av av stabiliserande sand. Slutligen täcks deponin över för gott allra överst.VMEAB har av miljö- och byggnadsnämnden i Västervik fått dispens från 2007 till 2012 att deponera flygaskan på Målserumstippen.- Att bara skicka i väg all vår flygaska till exempelvis Langöya i Norge innebär ingen hållbar utveckling, känner vi.- Det blir långa, miljöfarliga transporter. Om vi tar hand om askan själva så finns dessutom en större motivering att jobba med att få ned de miljöfarliga ämnena i askan, säger Ulrika Peter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om