Inga svåra olyckor i Västervik

2010 inträffade i Kalmar län 175 polis- och sjukhusrapporterade cykelolyckor: en dödsolycka, två svåra olyckor och 171 lindriga olyckor. Hittills i år är länsfacit en dödsolycka, fyra svåra samt 108 lindriga cykelolyckor.

Allt fler cyklister skadas i dag i den svenska trafiken. I Kalmar län använder endast 7 procent av de vuxna cykelhjälm, mot 20 procent i Stockholm. Foto: Ola Axman

Allt fler cyklister skadas i dag i den svenska trafiken. I Kalmar län använder endast 7 procent av de vuxna cykelhjälm, mot 20 procent i Stockholm. Foto: Ola Axman

Foto: Ola Axman

Västervik2011-10-03 00:00

Totalt 16 lindriga olyckor inrapporterades 2010 i Västerviks kommun. Ingen dödsolycka och ingen svår olycka. Hittills i år har i Västervik inrapporterats 11 lindriga olyckor.

- Det är ett dock ett stort mörkertal vad gäller de lindriga olyckorna, bara en bråkdel av det verkliga antalet olyckor rapporteras, framhåller Henrik Johansson, projektledare på NTF Sydost i Kalmar län.

Kristina Hörnkvist är trafikingenjör på Västerviks kommun. Hon tror att vi förvandlas när vi kliver ur bilen och sätter oss på cykeln:

- Jag kommer precis från ett tvådagars cykelseminarium i Västerås där vi till stor del pratade om just cyklisternas beteende i trafiken, varför dessa trafikanter inte gör som vi trafikansvariga tänkt och varför cyklisterna inte förstår att även de är trafikanter som måste följa gällande lagar och bestämmelser för fordon, säger hon.

Även i Västervik kan cyklister ofta ses köra mot rött, på trottoarer och mot enkelriktat.

- Det är sådant vi har att brottas med. Det är jättesvårt att utforma trafikmiljön så att cyklisterna väljer rätt utan att egentligen tänka på det, säger trafikingenjör Kristina Hörnkvist.

- Cykelsystemet är oftast utformat rent tekniskt efter fordonsregler. Men sedan är det ju det här med beteendet som är problematiken. Det gäller faktiskt oss alla när vi byter fordon.

- Vi blir en cyklist när vi kliver ur bilen och sätter oss på cykeln, och då är vi inte länge en fordonsförare... Hjärnan greppar inte riktigt att även cykeln är ett fordon. Det är lika förbjudet att cykla mot enkelriktat och rött ljus som att bryta mot samma bestämmelser i bil. Fast cyklisterna är alltid den svåraste gruppen att vägleda.

Kristina Hörnkvist hoppas att man utifrån det pågående trafikstrategiarbetet i Västerviks kommun ska kunna ta fram en trafikplan som är mer detaljerad om vilka trafikinsatser ska göras. Och var.

- Småstäderna är ännu inte på Stockholms nivå. Vi har i Västervik mycket gammal bebyggelse och små gator. Vi har långt kvar till den cykelkulltur som finns i storstäder som Lund, Uppsala och Stockholm. Där cyklar massor med människor och var och varannan använder cykelhjälm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om