Den nationella planen för satsningar på infrastruktur 2010-2021 ska revideras.
Våren 2014 antas en ny plan, som gäller till 2025.
Järnvägen mellan Västervik och Linköping - Tjustbanan - finns inte med i den nuvarande planen, och det är ovisst hur det blir nästa gång, trots att länets riksdagsledamöter anser att frågan är viktig.
- Om Västervik ska kunna bli en större arbetsmarknadsregion är det bara tåg som gäller, säger Krister Örnfjäder (S), riksdagsledamot från Västervik.
För många pendlare ligger smärtgränsen vid en timmes restid enkel väg, men även om man inte skulle komma ner i det, är det ändå bättre med mindre satsningar än inga alls, tycker Örnfjäder.
Han anser att man kan börja med de sträckor som alltid kommer att vara kvar och nämner då sträckorna Åtvidaberg-Linköping och Västervik-Gamleby, och höja hastigheten där.
Nu närmast i tiden kommer en satsning för 200 miljoner kronor att göras på delen Bjärka Säby-Linköping, som är gemensam för de båda länsjärnvägarna. Hälften av den summan kommer från Trafikverket och resten från Regionförbundet.
Om det blir några ytterligare anslag till Tjustbanan är oklart. Finansminister Anders Borg har flaggat för extra satsningar på infrastruktur nästa år, men Anders Åkesson tror att det mest kommer att gå till drift och underhåll.
Jan R Andersson (M), liksom Åkesson riksdagsledamot från Kalmar, konstaterar att det för nästa år handlar om projekt som kan sättas i gång relativt snabbt.
Anders Åkesson tror inte på en storsatsning på Tjustbanan förrän 2021-2023, och då tror inte Krister Örnfjäder att det blir något alls. Det är nämligen bara de första sex åren av en plan som det är relativt säkert att satsningarna blir av. Sedan görs planen om igen.
- Om han säger att det inte blir något förrän 2021-2023, blir det inget över huvud taget, säger Örnfjäder.