Ingen svarade trots upprepade radioanrop från danska fartyget
Redan på åtta distansminuters avstånd, 15 kilometer, såg den polske styrmannen på det danska fartyget m/s Marina på sin radar hur ett större fartyg närmade sig på skärande kurs från motsatt riktning. Det har han berättat för utredarna.
Från m/s Marina, som var på väg söderut, gjordes radioanrop både på 11 och 6,5 kilometers avstånd till Tinto. Till sist lät Marina sin kraftiga mistlur tjuta, men inte heller denna akustiska varning föranledde någon reaktion från m/s Tintos brygga.
- Strax före kollisionen girade jag kraftigt styrbord som de internationella sjövägsreglerna föreskriver, har den polske styrmannen också uppgivit för polis och kustbevakning i Västervik efter olyckan.
Den svenske styrman, som var ensam i tjänst på bryggan på Tinto, säger sig däremot varken ha hört något på VHF-radion eller sett något på radarn innan det bara våldsamt brakade till i hans fartyg. Tinto var utrustad med modern radaranläggning.
- Jag var ute under högst en minut i kabyssen precis bakom bryggan för att sätta på lite tevatten och det sista jag gjorde innan jag lämnade bryggan var att noga kolla radarn, har den svenske styrmannen sagt till olycksutredarna.
Under tiden han var i kabyssen gick fartyget i tio knop på autopilot, utan någon utkik.
M/s Marina upptäckte det mötande fartyget redan 8 distansminuter bort. Bägge fartygen tros ha hållit cirka tio knop i stort sätt rakt mot varandra, vilket innebär att det danska fartyget på sin radar upptäckte det svenska redan 24 minuter före kollisionen.
Den svenske styrmannen hade arbetat ensam på bryggan sedan midnatt och skulle gå av klockan sex, bara en halvtimme efter kollisionen som inträffade 05.30 på tisdagsmorgonen. Vid flera tidigare sjöolyckor har det hänt att det ensamma vakthavande befälet på bryggan helt enkelt har somnat.
Ingen av de styrmän som körde fartygen var berusade, visade de utandningsprov polisen i Västervik tog vid 10-tiden på morgonen.
All radiotrafik på VHF-radions kanal 16 finns inspelad hos sjöräddningscentralen i Göteborg, Marine Rescue Coordination Centre.
Den utredning som Statens Haverikommission (SHK) inledde på tisdagen kommer därför att visa exakt vad och när någon sagt något på kanal 16 strax före sjöolyckan.
Rakt utanför Askö
Bägge fartygen gick utan last vid kollisionen. Kollisionen inträffade på position N 57.49:60 och O 17.19:67. Det är exakt 41 kilometer rakt österut från Stora Askö i norra delen av Västerviks kommun. Vid kollisionen rådde tät dimma och det blåste en svag vind på ONO 2 meter per sekund. Havet låg i det närmaste blankt.
Vattendjupet där m/s Marina S gick till botten är mellan 80 och 100 meter.
Vattendjupet där m/s Marina S gick till botten är mellan 80 och 100 meter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!