I alla år har familjen Svanbäcks teleräkningar alltid legat kring 500 kronor.
Vad Telia inte berättade vid övertagandet var att det endast var abonnemanget hon övertog, inte det "prisavtal" maken haft.
Det avtalet gällde endast för Einar Svanbäck. Trots att det var exakt samma telefon i exakt samma familj, där någon bara råkat dö...
Ingen på Telia frågade efter vilket prisavtal hon ville ha. Eller föreslog något prisavtal överhuvudtaget. I stället fick hon Telia Bas, som helt saknar prisavtal och blir oerhört dyrt för en privatperson. Här ligger exempelvis höga startavgifter för varje mobilsamtal.
- Den 11 november damp telefonräkningen ned i brevlådan. Jag blev så chockad att jag höll på att ramla omkull. Den var på över 5 000 kronor. Det är tio gånger mer än vanligt, säger Ingrid Svanbäck.
Upprörd och ledsen accepterade hon att vänta timtals i Telias växel medan hon bollades runt till olika personer inom kundtjänsten, vilka alla gav henne samma svar:
- Du ringer så mycket. Då blir det så här dyrt.
Ingen enda på Telia upplyste henne om att hon faktiskt helt saknade ett prisavtal.
- De tyckte väl jag var knäpp. De tror väl att alla i min ålder är virriga, men så är det inte alls, försäkrar Ingrid som till sist ändå valde att betala den extremt dyra telefonräkningen.
Då kom nästa chock.
Även nästkommande räkning, för någon vecka sedan, visade sig vara på drygt 5 000 kronor. På kort tid hade Ingrid alltså fått två teleräkningar på över tiotusen kronor!
Då grep Ingrids dotter in, Yvonne Zellmani i Stockholm:
- Det känns som om Telia medvetet lurar gamla människor på pengar. När Einar gick bort drog de plötsligt bara in en förmån familjen haft i alla år som trogna kunder hos Telia. Hur många gamla änkor hamnar inte i denna situation när deras män, som alltid skött alla räkningar, plötsligt dör?
- Jag anser att mamma grundlurats. De skulle i alla fall ha informerat henne efter den första, svindyra räkningen då hon upprörd ju ringde till kundtjänsten, säger Yvonne Zellmani som i dagarna fixat ett nytt Telia-abonnemang åt mamma som kostar max 400 kronor.
När VT kontaktar Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia i Sverige, tycker han spontant detta låter märkligt och ber att få återkomma. En kort stund senare ringer han upp:
- Vår kundtjänst borde helt klart ha frågat vilket prisavtal Ingrid ville ha. Det här har blivit dubbelt så dyrt som det skulle för Ingrid. Det är inte bra. Jag ska be vår kundtjänst titta på det här ärendet noga. Vi ska korrigera i efterhand och kompensera Ingrid Svanbäck ekonomiskt, lovar Hans G Larsson.
- Det är ganska rimligt att vi gör det. Telia är inte alls till för att slå kunder på pengar.
Han tillägger att även den särskilda överlåtelseblankett som ifylls av exempelvis en nybliven änka då hon övertar det teleabonnemang maken alltid stått på, nu har bytts ut och fått en betydligt tydligare text sedan Ingrid Svanbäck fyllde i sin blankett.