Inte klart vem som ska driva fabriken
Nej, varken Västerviks kommun eller det delägda bolaget Västervik Framåt AB tänker slå sig in i båtbranschen.Men det är fortfarande oklart vem som ska driva båtfabriken som det planeras för.
Överlåta tillstånd. - Vi tänker inte driva verksamheten, säger Lars Björkvik, verkställande tjänsteman på VFAB. Arkivbild: ANDERS STEINER
Foto:
Att tillverka båtskrov ingår varken i kommunens eller VFAB:s tänkta verksamheter, ändå arbetar de målmedvetet med förberedelserna för en fabrik.
I handlingarna runt miljötillståndet diskuteras olika produktionstekniker och man får intrycket att det finns klara tankar om exakt vad fabriken ska tillverka. "Produkterna består av ett relativt begränsat antal båtar upp till 73 fot i längd", sägs det till exempel i korrespondensen om miljötillstånd.
Detaljrikedomen till trots. Västervik Framåt AB tänker inte bli båtbyggare, inte heller verkar man agera på uppdrag av ett bestämt företag som håller sig i kulisserna än så länge.
- Vi tänker inte driva verksamheten, säger Lars Björkvik, verkställande tjänsteman på VFAB.
Varför gör ni så här?
- Vi har tänkt att överlåta miljötillståndet till om det finns någon som är intresserad av att starta verksamhet, svarar Lars Björkvik.
För ungefär ett år sedan fick Västervik klart för sig att det fanns ett behov av en tillverkare i Sverige av båtskrov och andra delar till båtar.
Ett hinder för att starta verksamheten är miljökraven. Genom att kommunen ser till att det finns miljötillstånd på en anvisad tomt i Västervik hoppas man att manegen ska vara krattad för den som vill starta tillverkning.
Finns det något företag som ni för diskussioner med?
- Vi har fört och för diskussioner med en intressent, svarar Lars Björkvik.
I våras hoppades företrädare för kommunen kunna presentera en intressent tämligen snart. Det har inte skett.
Är diskussionerna hetare i dag än i våras?
- De är inte hetare. Det kommer att ta ytterligare tid, säger Björkvik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!