Under torsdagen var det läsfika på Skogshagaskolan i Västervik. Hela personalen samlades för att stämma av det läsprojekt som startade i höstas.
– Det var ett 40-tal elever som vi i höstas bedömde behövde extra träning för att utveckla sin läsning, säger specialpedagog Gerd Henriksson.
Inom en del av Skogshagaskolans stora projekt ”Hälsofrämjande skola” skapades därför delprojektet ”Läsambassadörer”.
– Forskningen säger att intensiv regelbunden lästräning gör att barn blir bättre och säkrare i sin läsning. Men det kan vara svårt att hinna med i den löpande undervisningen, säger Sara Persson, lärare i svenska och svenska som andraspråk.
Ett 20-tal vuxna från olika yrkeskategorier, däribland även rektorn, på skolan engagerades och eleverna fick individuellt anpassat läsmaterial. De vuxna fick handledning av specialpedagogen.
– Lästräningen pågår cirka 20 minuter, tre till fem gånger i veckan, i åtta veckor. Sedan gör vi en uppföljning för att se hur läsningen utvecklas. Det är glädjande. Vi ser att 35 av 37 elever har blivit bättre på att läsa. De har ökat läshastighet, förståelse och blivit mer intresserade av att läsa, säger Gerd Henriksson.
Pedagogerna anser att utvärderingen är viktig i det pågående arbetet. Projektet ska nämligen fortsätta i och med att skolan har fått statsbidrag från Skolverket. Läsambassadörerna har rönt uppmärksamhet och Skogahagaskolan har fått förfrågningar att berätta om arbetssättet för andra skolor.