Det var i början på 2000-talet som eleven blev placerad i särskolan. Enligt den anmälan som nu har gjorts till Skolinspektionen, skedde det utan att kommunen gjorde de utredningar som ska göras inför ett sådant beslut.
De utredningar som eleven hänvisar till var dels psykologiska och pedagogiska, men också medicinska och sociala. Inga sådana gjordes, enligt eleven.
Eleven, som nu pluggar på gymnasienivå i en annan kommun, säger att föräldrarna var emot placeringen i särskolan. Det enda de önskade var lite extra resurshjälp i den vanliga klassen.
Då fick de veta att de måste skriva på ett papper, för den hjälpen skulle de söka genom särskolan.
Senare visade det sig att de då hade skrivit på att deras barn hade fått en placering i särskolan. En överflyttning dit gjordes, mot föräldrarnas vilja. Föräldrarna fick heller ingen information om att de närsomhelst kunde skriva ut sitt barn från särskolan.
I anmälan till Skolinspektionen skriver eleven om hur de upprepade gånger försökte få någon att göra ett nytt test på eleven, men fick svaret att det inte gick.
- I dag vet jag att alla elever har rätt till den hjälp man behöver utan att gå i särskolan, skriver eleven, som under alla år har mått dåligt och ofta inte har velat gå till skolan.
Först efter lång tid i särskolan gjordes ett test som visade att eleven i fråga var felplacerad och inte skulle gå kvar där.
- Vad händer nu, jag ska läsa ifatt mina betyg på nationell nivå på ett år vilket inte kommer att gå för jag ligger efter så mycket, skriver eleven avslutningsvis i sin anmälan.
Skolinspektionen uppmanar Västerviks kommun att yttra sig över anmälan och berätta vilka åtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas.
Vidare vill Skolinspektionen ha svar på fyra frågor:
Vilka utredningar som låg till grund för elevens mottagande i särskolan, samt kommunens beslut om mottagande i särskolan, eventuella beslut om omprövning samt beslutsunderlag.
Vilken bedömning som låg till grund för beslutet att eleven skulle tas emot i gymnasiesärskolan.
Vilken information som kommunen har gett till elevens vårdnadshavare.
En beskrivning av elevens aktuella skolsituation och planeringen för det sista året i gymnasieskolan.