"Jag får se när båten blir klar"

Trägen vinner står det med blåa bokstäver på en bit drivved från Orust som sitter på dörren till Sven Yrvinds båtbyggarverkstad i Västervik. Det är dock inte säkert att jordenrunt-seglaren kommer i väg mot Kap Horn i år heller med sin pyttelilla segelbåt.

Eftersom Sven Yrvinds båtar är så små måste varje detalj tänkas igenom noga för att fungera optimalt och ta så liten plats som möjligt.Foto: Anders Steiner

Eftersom Sven Yrvinds båtar är så små måste varje detalj tänkas igenom noga för att fungera optimalt och ta så liten plats som möjligt.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-04-17 00:00
- Jag har slopat tidsschemat och får helt enkelt se när båten "Yrvind" blir klar. Men i väg ska jag. Jag går till jobbet varje morgon och arbetar ordentligt. Inte någon enda detalj får fuskas över.- Alla lösningar ska vara optimala och precis som jag har funderat ut dem. Jag vill kunna lita fullt ut på varenda pryl ombord.Det säger den världsberömde ensamseglaren Sven Yrvind (tidigare Lundin) i Västervik som flera gånger gett sig i kast med de stora världshaven i sina små, egenhändigt och finurligt byggda båtar. Alla med namnet Bris."Yrvind" är nummer tio i raden av båtar Sven har byggt sedan 1960-talet. Små, starka båtar som tagit honom till avlägsna platser i både Syd- och Nordatlanten. Exempelvis till den isolerade ön Tristan da Cunha i Sydatlanten, mitt emellan Afrikas och Sydamerikas sydspetsar.- Jag skulle ha seglat i väg med den nya båten redan i april 2009, men som det nu verkar blir det nog ingen avfärd i år heller, säger Sven som fyller 71 år den 22 april. Den dagen hälsar han alla som är intresserade av långfärdssegling i små båtar välkomna till båtverkstaden i de forna Paragon-lokalerna på Baumansgatan.- Alla är välkomna mellan klockan 16 och 18. Jag vill absolut inte ha några presenter men kommer å andra sidan heller inte att bjuda ens på en kopp kaffe.En bidragande orsak till att det senaste båtbygget dragit ut på tiden är givetvis också pengar:- Man får köpa lite prylar då och då, säger Sven som har bara 4 700 kronor i månaden i pension men ändå just nu gläds omåttligt åt att hans PPM-pension höjts med hela 30 procent - från 11 till 14 kronor i månaden.Svens långseglats, efter provsegling i Östersjön, startar från södra Irland och går ned mot Sydamerikas södra udde Kap Horn.- Jag ska runda Kap Horn den rätta vägen, från öster till väster, mot både vindar och ström. En "riktig" rundning måste därtill börja från 50 grader syd och sedan gå tillbaka upp till 50 grader syd.- Det är bara en ensamseglande båt under 60 fot som rundat Hornet på detta vis tidigare, i början på 1930-talet.På den sydvästra sidan av Sydamerika har Sven planerat in en tids uppehåll i staden Val Divia innan han korsar det enorma Stilla havet, upp till Japan.Många tror det är farligt med en liten båt i hårt väder ute på de stora haven. Det är precis tvärtom.- En litet, äggformat skrov med halvdecimetertjock bordläggning som går att stänga till hermetiskt tätt är ohyggligt starkt. Jag stänger bara alla täta luckor och väntar ut stormen. Man kan ta ned alla segel eller ha en stormrigg på 1 kvadratmeter.Sven har köpt hundra böcker som han ska ligga och läsa loja dagar. Böcker som behandlar favoritämnena naturvetenskap, fysiologi och matematik. Just nu styrketränar han och joggar regelbundet, flera gånger i veckan, för att underhålla fysiken.Sven Yrvind har aldrig bråttom. Han resonerar ungefär som John Lennon som ju definierade livet som "det som händer medan du är upptagen med att planera andra saker".- Det tar en vecka att vänja sig vid ensamheten till havs. Efter en månad är du fullständigt avspänd och mår toppenbra. Kropp och själ har anpassat sig fullständigt till tystnaden och båtens rytmiska rörelser. Du blir ett med naturen.
Köl av brons
Svens nya båt "Yrvind" är knappast någon havens vinthund. Med en längd av 4,8 meter och en bredd på 1,3 meter måste seglingen få ta den tid den tar. Det gäller att njuta fullt ut under färden. Maximal segelyta med alla segel satta är 9,3 kvadratmeter. Yrvind kan ha två storsegel, och båda bommarna kan släppas aningen föröver.En säkerhetsdetalj ombord är Automatic Identification System, AIS, vars antenn byggts in i masten. AIS är en transponder som gör att alla fartyg på sin radarskärm i god tid ser att "blippen" är segelbåten Yrvind från Västervik. De ser också segelbåtens kurs, fart och om det föreligger risk för en kollision. AIS gör att Sven kan sova tryggare.Ombord finns också en gps vars batterier laddas från solceller på däck. Kölen är av massiv brons, för att slippa både beväxtning och rost.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om