"Jag förvägras återlämna grafikkort till databutiken"

Marita Regina i Västervik är upprörd sedan hon förvägrats återlämna ett grafikkort. Kortet fick inte hennes dator att fungera som hon hoppats och dagen efter gick hon därför tillbaka till butiken med kortet och ville ha pengarna åter.

Besviken. - Jag förvägras lämna tillbaka grafikkortet och få pengarna åter trots att konsumentvägledaren ger mig rätt, säger en besviken Marita Regina. Foto: Matilda Ahl

Besviken. - Jag förvägras lämna tillbaka grafikkortet och få pengarna åter trots att konsumentvägledaren ger mig rätt, säger en besviken Marita Regina. Foto: Matilda Ahl

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-04-19 00:25
Det blev dock kalla handen. Butiksinnehavare Sven Hallin på Datalagret tänker inte ta tillbaka grafikkortet.
- Då det använts i en trasig dator kan det ha skadats. Om det är kortslutning i moderkortet går även grafikkortet sönder, säger Sven Hallin.
Marita Regina besökte Datalagret förra onsdagen.

- Min dator funkade inte och jag tänkte prova med att sätta in ett nytt grafikkort. Jag frågade om jag fick lämna tillbaka kortet om jag inte fick det att fungera i min dator. Nej, blev svaret. Argumentet han kom med var att kartongen går sönder när man öppnar förpackningen, vilken sedan inte går att sälja vidare.
Marita Regina köpte ändå grafikkortet för 495 kronor. Datorn fungerade emellertid inte med det nya grafikkortet heller.
- Jag kände då att argumentet från affärsinnehavaren inte höll. Kartongen och medföljande påse som grafikkortet låg i var så finurligt tillverkat att det inte var några som helst problem att öppna och återförsluta förpackningen.

Marita Regina ringde konsumentvägledningen på Västerviks kommun. Som ger henne rätt:
- Marita Regina har full rätt att återlämna varan, enligt konsumentköplagen. Hon ska ha pengarna tillbaka.
Men trots att Marita Regina har konsumentvägledningen bakom ryggen, och trots att även konsumentvägledningen har pratat med Datalagret, så vägrar butiken ta tillbaka det sålda grafikkortet.

- Vi har aldrig pratat om någon kartong som kan gå sönder. Det är en ren efterhandskonstruktion från hennes sida, säger Sven Hallin på Datalagret.
- Kunder får inte köpa delar för att testa om de kan laga sina trasiga datorer. Och sedan lämna tillbaka delarna. Om hennes dator har ett fel på exempelvis moderkortet så är risken stor att detta fel överförs även till grafikkortet.
- Jag avrådde henne redan innan från att köpa grafikkortet. Det kostar ju bara 350 kronor att lämna in datorn för att se vad det är för fel på den.

- Ska jag ta tillbaka ett kort som kan vara skadat och bara sälja det vidare till nästa kund? Ska jag ställa mig och testa funktionen på alla grafikkort som varit "utlånade"? Det kostar också tid och pengar. Redan när Martita Regina berättade vad hon tänkte göra sade jag att hon INTE får lämna tillbaka kortet i efterhand.
- Skulle folk sätta det här i system skulle jag inte få göra annat än att stå och testa grafikkort hela dagarna.
Marita Regina tänker gå vidare med sitt ärende till Konsumentverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om