VT berättade då om den skatteväxling mellan landstinget och kommunerna på 41 öre per skattekrona som görs i samband med att landstinget nästa år tar över kollektivtrafiken för hela länet.
Men majoriteten i landstinget vill höja skatten med ytterligare 25 öre för att kunna bygga ut tåg- och busstrafiken ännu mer.
I rapporteringen från landstingsstyrelsens möte framkom kritik mot den styrgrupp som lett arbetet som ligger till grund för förslaget om en skattehöjning. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är ordförande i den gruppen men förnekar att gruppens linje skulle vara att en skattehöjning är nödvändig.
- Vi är överens om en ambitionshöjning på 200 miljoner kronor. Och om man räknar om 200 miljoner i trafik då betyder det att det krävs 100 miljoner i skattepengar eftersom du är med och betalar din bussbiljett. 100 miljoner kronor motsvarar 25 skatteören. Så långt är det ren matematik.
Men det är väl utifrån den beräkningen som förslaget om 25 öres skattehöjning kommer då?
- Nej, jag har inte lagt något förslag om skattehöjning, utan enbart om en ambitionshöjning som motsvarar 25 öre i skattetillägg. Men jag har aldrig tyckt något om vilken skatt landstinget ska ta ut. Ingen skulle vara gladare än jag om landstinget kunde vara så effektivt att man inte behövde höja skatten. Men i det här uppdraget så har jag inte haft någon uppfattning om det.
Hur ser du på att det verkar finnas en splittring bland länets moderater i frågan eftersom styrgruppen får kritik från landstingsmoderaterna?
- Uppenbart så har ju någon tagit sig tolkningsföreträde och tolkat det på det sättet som att ambitionshöjningen är lika med en skattehöjning. Och det tycker jag är tråkigt att man inte kan diskutera och förstå inom partiet. Jag har vid ett antal tillfällen träffat kommunföreträdare och de har förstått. Men de moderata landstingsföreträdarna har inte förstått, tydligen. Om det är medvetet eller omedvetet vet jag inte.