"Jag polisanmälde Västervikspolisen"

En man har polisanmält ovälkomna telefonsamtal till hans 85-åriga mamma. Uppringare: Västervikspolisen.

Felringning. När Västervikspolisen glömmer att slå två nollor går fax, som skulle gå till Kalmarpolisen, istället till en 85-åriga kvinna i Västervik.

Felringning. När Västervikspolisen glömmer att slå två nollor går fax, som skulle gå till Kalmarpolisen, istället till en 85-åriga kvinna i Västervik.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-02-08 07:00

Sonen, som vill vara anonym, är uppretad när han berättar historien för tidningen:

– Hon har haft samma telefonnummer i 50 – 60 år, men det var för tre år sedan som problemen började.

I snitt någon gång i veckan, ibland mer sällan, i bland oftare, har telefonsamtalen kommit. Ibland har de kommit mitt i natten. I andra änden av luren hörs bruset från en fax.

– Min mamma som är 85 har stört sig väldigt på samtalen.

Telefonnumret visade sig gå till Västervikspolisen, och sonen har haft kontakt med polisen "tio-femton" gånger under de här åren.

– De är trevliga och tillmötesgående. Ibland så har problemen upphört en tid, men så kommer det ett stim med faxsamtal igen.

För några dagar sedan tröttnade han och ringde upp polisen.

– Jag bad att få anmäla dem för ofredande, och en polisman tog uppgifter till en polisanmälan.

Sonen lägger till:

– Jag har funderat på att koppla en fax till mammas telefon för att se vad det är polisen skickar, men jag är inte så säker på att polisen vill att vi ska få se det.

Polisområdeschef Anders Pleijel låter först väldigt förvånad när VT ringer och beskriver problemet för honom. Han har inte hört talas om historien, men ber att få återkomma.

– Vi använder fax ibland när vi ska kontakta inre befäl i Kalmar, berättar han när han ringer tillbaka.

Felet uppstår när polismännen glömmer att slå två nollor innan de trycker på snabbknappen för telefonnumret till inre befäl.

– Jag har kontaktat vår it-avdelning, och nu ska faxen programmeras om.

Det här har pågått i tre år. Borde man inte kunnat lösa det tidigare?

– Jag har inte känt till det, annars hade det lösts. Jag beklagar det obehag som damen haft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om