Jättekatamaran sjösatt efter rekordkort byggtid

- Det har aldrig förr byggts en så stor segelbåt i Norden. Det säger med illa dold stolthet Per Wärn, vd i företaget Marström Composite AB i Västervik, vid onsdagens spektakulära sjösättning.
Jättekatamaranen har på rekordtid byggts för en polsk skeppare som i februari ska försöka sätta hastighetsrekord i ensamsegling jorden runt nonstop.

Inget för gästhamnen. Det här är ingen båt för en svensk gästhamn. Med måtten 27 x 15 meter blir katamaranens däcksyta otroliga 405 kvadratmeter. Observera människorna som står intill styrbordsskrovets bakre del.

Inget för gästhamnen. Det här är ingen båt för en svensk gästhamn. Med måtten 27 x 15 meter blir katamaranens däcksyta otroliga 405 kvadratmeter. Observera människorna som står intill styrbordsskrovets bakre del.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-01-18 00:25
Under 30 000 arbetstimmar har sedan den 1 november en av världens största segelbåtar byggts hos Marström Composite AB. De allra sista lackeringsarbetena utfördes så sent som halv sex på onsdagsmorgonen.
27 meter lång och 15 meter bred innebär att däcksytan av nät på denna havets vinthund blir otroliga 405 kvadratmeter. Snacka om studsmatta.

Under stor uppmärksamhet sjösattes vid 13-tiden på onsdagen den enorma katamaranen - som alltså har två skrov - med hjälp av en av landets största mobilkranar. Ett stort uppbåd tidningsjournalister och tv-team från både Sverige och Polen fanns på plats.
Även den svenske ensamseglaren Sven Yrvind (tidigare Lundin), vars resor dock brukar gå i ett betydligt makligare tempo, sågs bland åskådarna nere vid Skeppsbrofjärdens strand. Exakt på den plats där det under 1800-talet byggdes så många segelfartyg i skeppsbyggarstaden Västervik.

Den polska jättekatamaranen skulle ha sjösatts redan i helgen, men då satte stormen Per en käpp i hjulet för Per Wärn och hans mannar.
Katamaranen, som färdigutrustad med segel och all utrustning kostar 35 miljoner kronor, har beställts av den internationellt kände polske ensamseglaren Roman Paszke, som med start redan i februari från La Rochelle vid den franska Atlantkusten ska försöka slå hastighetsrekord i ensamsegling jorden runt.
- Jag vill komma i väg i februari eftersom vindarna då är som starkast nere i "roaring forties" och "screaming fifties" på södra halvklotet, berättar Paszke för VT.
Tävlingen heter för övrigt "Jules Verne Trophy", då tävlingens idé är att man ska runda klotet snabbare än de 80 dygn Phileas Fogg och hans betjänt Jean Passepartout behövde.

Teamet bakom "Projekt 47" och den nya katamaranen sponsras bland annat av TV1 i Polen och ett stort läkemedelsföretag.
Roman Paszke och hans förestående rekordförsök har rönt ett enormt intresse hemma i Polen. Bara de senaste veckorna har polsk television vid tre olika tillfällen visat inslag om Roman och hans katamaranbygge i Västervik i Sverige.
- Nu känns det jättebra, sa Roman Paszke och sken som en sol när den stora katamaranen äntligen låg och guppade i vattnet.

Efter riggning under torsdagen seglar katamaranen från Västervik ned till Gdynia i gryningen på fredag morgon. På söndag döps båten av sin gudmor, den polske presidentens hustru. Allt bevakas av TV.
- En enkätundersökning polsk TV i dagarna låtit göra visade att 13 procent av Polens cirka 40 miljoner invånare nu vet var Västervik ligger. Många är också imponerade över att vårt företag kunnat bygga hela båten sedan den 1 november, säger Per Wärn som är både vd och tillsammans med Göran Marström en av två delägare på Marström Composite AB.

- Vi ångrar verkligen inte flytten från Åtvidaberg. Där, långt från havet, hade ett sådant här projekt över huvud taget inte kunnat genomföras, säger Per Wärn som berättar att företaget efter flytten till Västervik ökat från 20 till 50 anställda. Samtidigt har årsomsättningen stigit från 35 till 50 miljoner kronor.
Troligen är nu ytterligare ett katamaran-projekt på gång, där Västerviksföretaget snart kommer att få bygga en ännu större katamaran för jorden runt-segling.
Då blir det fler av Per Wärns båtar till Jules Vernes tävling.
Havets vinthundar når 35-40 knop
Katamaranen som byggts i Västervik har måtten 27 x 15 meter och sticker med de två centerborden nedfällda drygt fyra meter. Båten är byggd i kolfiber och väger därför blott åtta ton. Komplett med rigg, all däcksutrustning samt elektronik och proviant kommer totalvikten att hamna på 11 ton.
Jättelika flerskrovsbåtar, katamaraner och trimaraner (tre skrov) når i hårda vindar ofta farter på otroliga 35-40 knop.
En risk vid all ensamkappsegling är att båten blint rusar fram i hög fart över världshaven, även när den ende personen ombord ligger och sover. Det gäller att ofta sätta väckarklockan för att spana av radarskärmen.
Det nuvarande fartrekordet i ensamsegling nonstop jorden runt innehas av 28-åriga Ellen McArthur från Storbritannien. Hon seglade jorden runt på 71 dygn, 14 timmar och 32 sekunder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om