"Mindre reparation" är kanske inte en helt korrekt beskrivning, då det är ett 27 ton tungt sjuskuret block i toppen på en av de två kranarmarna som ska bytas ut. Det görs genom att man lägger ned kranarmen på Lucernakajen. En stor lastbil från Holland kommer med det nya blocket till Västervik på torsdagsmorgonen.
Rambiz opereras av belgiska marinföretaget Saldis Salvage & Marine Contractors NV och klarar 90 meter höga lyft på upp till 3 300 ton.
Rambiz ställer vindkraftverk på plats på havsbotten, och den gigantiska kranens dubbla armar används också vid bland annat stora brobyggen där sektion efter sektion smidigt kan lyftas på plats från pråmar. Under transporter på öppet hav håller Rambiz en marschfart på 6 knop.
- För en dryg vecka sedan hade vi det bredaste ekipaget som någonsin passerat genom Tallskärshålet in till Västervik, en 42 meter bred pråm med sju vindkraftverksfundament.
- Den pråm Rambiz är byggd på är 44 meter bred och 85 meter lång och även den var givetvis för bred för att kunna gå in i Oskarshamn. Därför fick det på nytt bli Västervik med sin breda insegling, säger Västerviks hamnchef Carl-Johan Carlstedt som berättar att detta även är det högsta ekipage som gått in till Västervik.
Västervik har investerat 40 miljoner kronor i breddning av farleden in till Lucerna. Vad tjänar man egentligen på att erbjuda kajplats åt sådana här gigantiska ekipage?
- Utan att avslöja affärshemligheter kan jag säga att vi definitivt inte ger bort något. Vi tjänar bra på det här, säger Carlstedt.