Jättelik kappseglingsmaskin bjuder på äventyr i Västervik

- Klart för slag!
En måttlig bris fyller de enorma seglen och de stora, digitala instrumenten tickar snabbt upp till 12,2 knop utan att farten knappt märks.
Jag kontrollerar oavbrutet Windex-pilen 40 meter upp i kolfibermastens topp för att inte gå för högt i vind.

Seglingsupplevelser. Jättelika kappseglingsbåten Hyundai finns sedan några dagar i Västervik för att låta återförsäljare av nämnda bilmärke från hela Småland bjuda ut sina kunder på verkligt exklusiva seglingsupplevelser. VT fick följa med under en segling på havet utanför Västervik på onsdagen.

Seglingsupplevelser. Jättelika kappseglingsbåten Hyundai finns sedan några dagar i Västervik för att låta återförsäljare av nämnda bilmärke från hela Småland bjuda ut sina kunder på verkligt exklusiva seglingsupplevelser. VT fick följa med under en segling på havet utanför Västervik på onsdagen.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-05-31 00:25
Det är en mäktig känsla att stå till rors på 100-fotaren Hyundai och få ryta ut sina order till en proffsbesättning som i alla lägen direkt vet vad som ska göras.
I takt med det tilltagande porlandet kring skrovet hör jag inombords musiken från "Onedin-linjen" och jag känner mig som den trygge kapten Baines.
När jag snurrar en av de två stora, älgskinnsklädda rattarna några varv åt babord tar de vältränade grabbarna i gula seglarställ snabbt hem på fockskotet. De behöver inte ta i så mycket i dag eftersom vi nöjt oss med att hissa den pyttelilla focken på bara 100 kvadratmeter.

Sedan i måndags kväll finns gigantiska segelbåten Hyundai i Västervik. Framför allt för att låta återförsäljare av nämnda bilmärke från hela Småland bjuda ut sina kunder på verkligt exklusiva seglingsupplevelser.
- Jag trodde det var trångt i en segelbåt, säger en av gästerna med ett skratt när han kliver ned på det kolossala, 6,5 meter breda däcket.
Hyundai är av typen Super Maxi 100 och en av de absolut största och snabbaste enskrovsbåtarna i världen. Det är den sydkoreanska industrikoncernen Hyundai som under ett antal år sponsrar denna Super Maxi-båt för aktiviteter i skandinaviska farvatten.

Hyundai bygger långt i från bara bilar. Man är i dag framför allt den i särklass största fartygsbyggaren i världen, med en takt av en supertanker i månaden.
- Under 2007 deltar vi i ett flertal stora race i Sverige. Bland annat Lidingö Runt, Gotland Runt, Marstrand Sprint Race, Göteborg Offshore Race och Tjörn Runt, berättar skeppare Per Loheden.
Med ombord på Hyundai vid alla större race i sommar kommer även seglingslegendaren Pelle Pettersson att finnas som taktiker och rorsman.

Sedan vi rundat Gränsös södra udde sträcker vi åt nordost i tio knops fart, upp mot Västerbådans fyr där vi sedan faller av rakt österut. Ut på öppet hav. I någon timme genomför vi krysslag och gippar i en tilltagande vind en bit utanför raden av grund vid Permattsbådarna.
- Jag har jobbat med den här båten sedan den byggdes 1999, säger Per Loheden som denna dag har med sig besättningsmännen Thomas Matulessy, Danny Hep samt Jonas Ericson.

Per har själv krossat Atlanten fem gånger i olika segelbåtar.
- En gång tog det bara tolv dygn mellan Spanien och Västindien. Då blåste det bra från rätt håll.
Super Maxi-båten Hyundai är ohyggligt snabb. Under branta slörar på öppet hav når hon ofta farter på uppemot 30 knop i samband med flera minuter långa surfningar på en kraftig våg.

En sådan här båt är värd cirka tio miljoner kronor, beroende på segel och annan utrustning. Den största vinschen ombord kostar 150 000 kronor. Till samma pris som storseglets genomgående lattor i kolfiber kan man köpa en begagnad IF-båt.
Maximalt 950 kvadratmeter
Hyundai är ritad av den berömde segelbåtskonstruktören Ron Holland och byggd 1999 av Pendennisvarvet i Storbritannien.
Båten väger 32 ton och storseglet har en segelyta på 250 kvadratmeter. I lätt vind kan en gennaker på 700 kvadratmeter sättas på förstaget. Båten får då en total segelyta på otroliga 950 kvadratmeter.
Under kappsegling har båten en besättning på 22 personer. Vid till exempel en gipp med gennakern måste minst 13 man jobba aktivt.
Hyundai är 30,5 meter lång (100 fot) och 6,5 meter bred. Masttoppen är belägen 40 meter över havsytan, vilket gör att man inte kan passera under till exempel den 36 meter höga Ölandsbron.
Det gäller att alltid hålla ett öga på ekolodet. När vattendjupet börjar gå ned mot fem meter är det kris, eftersom kölen sticker 4,5 meter.
I hårda vindar ute på havet kan Hyundai lätt komma upp i farten närmare 30 knop under flera minuter långa surfar på dyningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om