Man vågade inte riskera att de skyhöga pylonerna, på 1 500 ton per styck, skulle börja pendla i den grova sjön.
Pråmen var under bogsering på väg från Zeebrugge i Belgien upp till Öland med sju enorma betongfundament till den vindkraftspark Eon just nu bygger i havet fem kilometer utanför Kårehamn på östra Öland.
I sällskap fanns även två andra holländska bogserbåtar, vilka drog två pråmar med grus respektive en jättelik lyftkran till projektet.
På fredagen kom alarmerande prognoser som varnade för vindar på över 20 m/s. Bogserbåtarna valde då att söka nödhamn.
- De ringde mig och frågade om det var möjligt att gå in till Västervik då den största pråmen var alldeles för bred för att kunna gå in till Oskarshamn, säger Västerviks hamnchef Carl-Johan Carlstedt.
- Hade det varit innan breddningen av Tallskärhålet hade jag tvingats säga nej eftersom farleden då var 60 meter bred. Tack vare sprängningen till 150 meters bredd kunde jag nu genast svara ja.
Pråmen med betongpyloner är hela 42 meter bred och 130 meter lång och har ett djupgående på sex meter.
- Det är det bredaste ekipage som någonsin har seglat in till Västervik, och det hade aldrig gått om Tallskärshålet inte breddats, säger Carlstedt.
Vindarna blev aldrig så hårda som SMHI förutspått och vid tiotiden på lördagen var det dags att baxa ut det stora ekipaget på havet igen, för resan tillbaka söderut, ned till Kårehamn. VT var med ombord, i sällskap med två lotsar från Sjöfartsverket, ut till Västerviks angöringsboj en bit ut i havet.
Jättepråmen drogs av urstarka "RT Magic" från Rotterdam, medan bogserbåten "Sea Charlie", med VT:s team ombord, drog pråmens akter säkert runt alla bojar, kobbar och skär.
När "RT Magic" var ute på säkert vatten med sin tunga last återvände "Sea Charlie" snabbt in till Västervik och någon timme senare var även "Sea Charlie" och systerbogserbåten "Sea Foxtrot" på väg ut på havet med sina respektive pråmar.