Jättetrimaran gör 40 knop
En 60-fotstrimaran av Atlantkrossarformat håller just nu på att vårrustas efter vinteruppläggning i Västervik.- På blankvatten och i hårda vindar seglar hon i över 40 knop. När man då sitter och styr i en specialstol högt upp därbak på lovartsskrovet känns det som att flyga på tre meters höjd över havsytan, säger skepparen Clabbe Nylöf.
Som att flyga lågt. När man i 40 knop sitter och styr högt upp därbak på lovartsskrovet känns det som att flyga på tre meters höjd över havsytan, säger skepparen Clabbe Nylöf. Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto: Fotograf saknas!
- Tävlingen heter Nokia OOPS Cup, och de fyra bokstäverna i mitten står för Open Ocean Performance Sailing, säger Clabbe som är professionell seglare sedan tjugo år.
Tävlandet i sommar med jättetrimaranen sponsras av det skandinaviska it-företaget HiQ, med över 800 anställda.
Nu väntar ungefär två och en halv månads kappseglingar i Östersjön och i Skandinaviens huvudstäder.
- Efter Oslo blir det race i Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Kiel och Helsingfors. Vi är sju, åtta nästan exakt likadana trimaraner som åker runt och tävlar mot varandra.
Flerskrovsbåtar som katamaraner och trimaraner seglas lite annorlunda är vanliga enskrovsbåtar. Till exempel "kryssar" man - kör i zickzack - även i medvind. Detta beroende på att båten då kan gå betydligt fortare än vad vinden blåser.
Vid högfartssegling ligger endast läskrovet i vattnet. Till och med mittenskrovet är en meter ovan vattenytan och lovartsskrovet hela tre, fyra meter upp.
- Så kallade hydrofoils, ett slags nedstickande bärplan, både stoppar avdrift i sidled och lyfter upp läskrovet ur vattnet.
Under det mellersta skrovet sticker ett centerbord ned fem meter i vattnet. Viktigt at tänka på i grundrika vatten.
Även en trimaran lutar en aning under segling i hård sidvind. För att ändå alltid kunna ha den 30 meter höga masten rakt upp - och därmed få maximal projicerad segelyta - finns hydraulkolvar på vanten vilka under kan räta upp masten maximalt 12 grader, säger Clabbe Nylöf.
Ytterskroven är tomma och det är nästan centerskrovet också. Utrymmet under däck är ungefär som på en Maxi 77. HiQ seglas av 2-8 man. Flest är man givetvis vid tuffa bankappseglingar på begränsade farvatten.
- Man får sitta och sova uppe på nätet när man burkar i lovart, säger Clabbe Nylöf som 97/98 var med ombord på den båt som vann världsomseglingen Whitbread Around The World Race.
Masten är stormsegel
Trimaranen HiQ har enorma mått. Hon är 18 meter lång och med sina tre skrov faktiskt precis lika bred. 324 kvadratmeter, plus fendrar, krävs således när denna båt ska pressa sig in i en proppfull småbåtshamn en fredagseftermiddag...
HiQ:s motor på 27 hästar ger endast aningen över styrfart och är mest till för manövrering i hamn. Med seglen uppe går det däremot undan rejält. Ofta i farter på 38-40 knop. På kryssen är segelytan 450 kvadratmeter och på undanvind, med stor gennacker, 550 kvadratmeter. Vikten är endast fem ton.
Masten har formen av en symetrisk vingprofil och är mycket bred. Enbart masten i sig har en segelyta på 30 kvadratmeter. Masten används som stormsegel vid hårt väder till havs. Båten gör då lätt tio knop eller mer enbart på masten.
HiQ:s motor på 27 hästar ger endast aningen över styrfart och är mest till för manövrering i hamn. Med seglen uppe går det däremot undan rejält. Ofta i farter på 38-40 knop. På kryssen är segelytan 450 kvadratmeter och på undanvind, med stor gennacker, 550 kvadratmeter. Vikten är endast fem ton.
Masten har formen av en symetrisk vingprofil och är mycket bred. Enbart masten i sig har en segelyta på 30 kvadratmeter. Masten används som stormsegel vid hårt väder till havs. Båten gör då lätt tio knop eller mer enbart på masten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!