Det är en världsberömd trimaran som just nu ligger vid Skeppsbrokajen i Västervik. Om någon månad planerar den nye, franske ägaren att påbörja seglatsen hem - till Hong Kong.
Det är företaget Sjövillan i Stockholm som under våren sålt trimaranen Lakota, vilken i några veckor renoverats och utrustats av kolfiberproffsen på Marström Composite i Västervik.
- Lakota har redan korsat Atlanten fyra gånger och seglats minst två gånger över Stilla havet, berättar båtens nya ägare, en trevlig fransman från Hong Kong som planerar att kunna ge sig iväg hemåt Hong Kong om någon månad.
Lakota är byggd helt i kolfiber, både skrov och mast. Materialet ger en oerhörd styrka med ett minimum av vikt. Hela ekipaget väger sex ton. Redan vid fyra, fem meter i sekunden gör båten otroliga 23-24 knop.
- Den 30 meter höga masten har en symmetrisk vingprofil, och i riktigt hårt väder seglar båten perfekt på enbart masten i tio knop.
Lakota byggdes 1990-1991 åt Florence Arthaud när hon skulle delta i Route du Rhum, den stora ensamkappseglingen från franska Atlantkusten till Guadeloupe i Västindien. Florence vann och blev legendarisk som första kvinna att vinna ett transatlantiskt race.
Därefter ägdes trimaranen i många år av världsberömde miljardären och äventyraren Steve Fossett som slog en lång rad världsrekord med henne. Steve Fossett står ännu som världsrekordhållare i hastighetssegling på sträckan Yokohama-San Fransisco.
Fossett innehade för övrigt världsrekord i världsrekord.
Vid sin död i en flygolycka i september 2007 hade han satt 115 olika världsrekord. Mest känd torde han vara för alla sina världsrekord som flygare, med segelflyg, zeppelinare, jetplan och luftballong.
Vid sitt sjätte försök lyckades han 2002 att ensam flyga jorden runt i ballong. Fossett flög också solo jorden runt nonstop i flygplanet "Virgin Atlantic Global Flyer" i februari/mars 2005. Global Flyer var ett specialbyggt, jetdrivet flygplan med enorm spännvidd.
Av företaget Sjövillan renoverades Fossetts trimaran Lakota till nyskick och anpassades för charterverksamhet.
Ombord finns i dag bekvämligheter som värme, toalett, kylskåp och stereo. Samtidigt är den ännu en av världens snabbaste segelbåtar.
- Vi seglar båten bekvämt på tre, fyra man. Ute på oceanerna, vid jämna vindar, sköter den sig själv långa tider med autopiloten, säger den franske seglaren som är mycket diskret och gärna vill vara helt anonym.