Julhandeln står ovanför krisen

Finanskriser och "dåliga tider" till trots, årets julshopping förväntas ändå slå rekord. - Jag tror att det handlar om prioritering. Det första man sparar in på är inte julklappar, utan större grejer, tror Christin Rampeltin, vice ordförande för Västerviks köpmannaförening.

På måndagskvällen höll affärerna i Västervik kvällsöppet. På Stora torget bjöds julklappsshoppande människor på en magisk eldshow av bland andra Julia Johansson (bilden). Foto: Anders Steiner

På måndagskvällen höll affärerna i Västervik kvällsöppet. På Stora torget bjöds julklappsshoppande människor på en magisk eldshow av bland andra Julia Johansson (bilden). Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2008-12-23 00:07
Förra året nådde försäljningssiffrorna från julhandeln upp till nära 60 miljarder kronor i Sverige. Handelns Utredningsinstitut (HIU) spådde tidigare i år att de siffrorna skulle komma att toppas under 2008. Christin Rampeltin, som förutom sitt engagemang i köpmannaföreningen även driver butiken Ogräs, märker ingen tydlig skillnad i årets julhandel. Vare sig uppåt eller nedåt.- Skulle vi sälja bilar eller någon annan kapitalvara så skulle vi nog märka en nedgång. Finanskrisen påverkar inte oss som mindre butik på samma sätt. Jag tror snarare att folk väljer att unna sig de små sakerna nu. Istället för att åka till Thailand så åker man kanske till Åre, säger Christin Rampeltin.Hon får medhåll från Ulla Öhrn, som tillfälligt har lämnat sin plats som upphandlingschef på kommunen för att tjäna som konsumentrådgivare. En tjänst som visade sig vara ovanligt uppskattad i juletider.- Vi har fått massor av samtal, mycket fler än vanligt. Många samtal handlar om julklappar köpta på nätet som inte kommer fram i tid, säger Ulla Öhrn. Hon tror att det ökade antalet samtal är en direkt spegling av att konjunkturen är på nedgång och att folk är mer rädda om sina pengar. - Visst är konsumenterna medvetna om konjunkturnedgången, men det drabbar inte detaljhandeln i Västerviks centrum i första hand. De mest utsatta är företag som erbjuder varor eller tjänster av dyrare och mer exklusiv karaktär, säger Ulla Öhrn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om